søndag 3. februar 2008

Bolledagen!

Disse ble fortært her i huset i dag. Jeg og storebror bakte bollene på morgenen, og i ettermiddag ble de pyntet med krem og melisdryss. Synes egentlig det kan bli litt i kvalmeste laget med fastelavnsboller, iallfall hvis det blir veldig mye krem, så jeg må ofte skrape vekk litt... Men jeg er veldig glad i gjærbakst, så noen av bollene ble bakt med rosiner og spist rett ut av ovnen...


Hele min svigerfamilie derimot, er veldig glad i krem, og favoritten som ofte blir 'smelt sammen' når familien treffes (og det kan være ganske ofte), er marengsbunn med jordbærsyltetøy og krem. Da må jeg melde pass. Både marengs og krem på samme tid får meg til å grøsse... Vet ikke om det er en typisk sørlandskake, men jeg er iallfall innflytta, og kan bruke det som unnskyldning...:-)


Vi bakte tidligere i uka også. Hadde satt deig til kanelboller, men så ville plutselig storebror heller lage muffins, så da ble det kanelbollemuffins, i sjørøverformer...

































Dette ble visst et rent bakeinnlegg, så jeg får avslutte i samme stil. Enkelte kaker er jo så delikate å se på at det er en stor synd å spise dem. Jeg elsker å gå og kikke i vinduene og diskene til konditorier og bakerier, og det er ikke sjelden min kjære må dra meg vekk derfra, for jeg kan bli stående lenge...:-) De er jo små mesterverk!!



10 kommentarer:

Trønderpia sa...

Nam nam, nå ble jeg sulten!

Men du, det stempelet ditt var jo kjempeflott! Det falt jeg helt for! Ikke at jeg trenger det selv, fikk ikke håndarbeidsgenet jeg :(
Men det setter jo så absolutt en spiss på de tingene du lager.

Ha en fortsatt fin søndag!

Hulda sa...

Så masse flott her hos deg! Falt for det linskjerfet du har sydd, så fint! Kom gjerne en tur innom meg. :) http://huldals.blogspot.com Legger link til deg, om det er ok. :)

Anita sa...

Så nydelig bakst!! JEg er også kjempglad i å bake gjærbakst!! Her er det nok bare lillemor som har krøller!! Vi andre har linjal krøll! Så de blir nok borte etterhvert! Men nyter synet av de mens de er der!Er jo bare såå skjønt!
Ha en strålende dag!

silje sa...

Alt så kjempeflott ut,synes nesten jeg kan kjenne lukta av nybakte boller! Ha en flott dag! klem fra silje

♥ ♥ ♥Anniche ♥ ♥ ♥ sa...

Hei du!

Å DEILIG....Selv om jg er enig med deg , kremen kan jeg klare meg uten ! Men ingneting er som fersk gjærbakst:))

Masse flott du har lagt ut siden jeg tittet innom sist :)
Jeg er endelig vel hjemme fra tidenes Danmarkstur .
Måtte kjøre til Herning vi , var bare 120 mil det , hehe(men hva gjør man ikke for annas rom)
I går var i tilegg båten forsinket med 8 timer , så vi var hjemme klokken 3 i natt .

Ha en god dag
Ps , såååååå mye lekkert er nart på vei !!!

Ingrid sa...

Nam, så gode bollene så ut! Jeg var syk i helga, så her ble det ikke mye baking desverre...
Ha en fin kveld! :)

My little footprints sa...

Mmmmmm her var det jaggu mange deilige fristelser! Nam nam, fikk rent vann i munnen her jeg sitter jo ;) hihi.. Friste meg sånn når jeg sitter her og er en liten smule godtesyk! Nei nå må jeg ta meg en skjokolade ;)
Klem fra Beth

Lykkelene sa...

Fantastiske muffins!

Karoline sa...

sukk for noen kaker....jeg er en av de som også står og drømmer av slikt! men elsker bakverk, spiser boller mange ganer i uken, heldigvis er forbrenningen ganske høy. de kanelbollene dine- sukk. vil ha!!!!! elsker de!!!! får helt vann i munnen her jeg sitter.
klem fra Karoline fra livet på såta...

Hespe sa...

Heisann,
ja så "datt" jeg innom nok en herlig blogg.. Jeg blir så imponert!!!! Flotte stemplede kort du lager. Virkelig nydelige! Jeg er også en "stempler". Har ligget litt i dvale med kortproduksjonen, men er på tide å komme igang igjen... Likte veldig godt det stempelet med egen signatur på. Har mange andre "håndlaget" stempler, men dette var virkelig fint! Må nok ta en tur innom Sweet Papery.

Stikker innom deg igjen snart - og så linker jeg deg... :-)

Ha en fortsatt herlig kveld!