onsdag 27. februar 2008

Broderier

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å brodere på lin igjen sånn i nærmeste framtid, det var jo så pirkete, men det var før jeg fant en gammel broderibok jeg har. Jeg har brodert fra den før, men det er jo merkelig hvordan smaken forandrer seg med tida, så nå var det andre ting i den jeg hadde lyst til å prøve meg på. En liten pute med blondekant, for eksempel... Om den fylles med lavendel eller brukes som nålepute gjenstår å se...
.

Det er ikke så lett å se, men dette er altså en del av alfabetet: q r s t u v...

Det var egentlig en hel del som var fint i denne boka. Jeg kjøpte den da jeg gikk på skole i England for mange år siden. På en av våre helgeutflykter fant vi en helt utrolig koselig bokhandel, med bare billige bøker. Jeg vet jeg kjøpte flere der, men hvilke, og hvor er de nå???

Da jeg skulle handle i går, dro jeg til en butikk som ligger rett ved siden av en gjenbruksbutikk. Har aldri vært der før, det var Anniche som tipset meg, men jeg syntes de hadde litt stive priser, 700,- for et Jesus-bilde, liksom, og 100,- for et lite speil med hylle fra Ikea!! Men siden jeg akkurat hadde begynt å brodere hjemme, så var det jo greit å finne noe broderigarn! Og 1,- per dokke skal jeg ikke klage på...

Noen tulipaner ble det også med hjem. De fleste kjøper vel friske blomster på en fredag, jeg gjør det på en tirsdag.:-) Men det skyldes at min kjære reiser bort på lørdag og blir vekk en uke med jobb, og da drar jeg og ungene til mine foreldre i Trøndelag. Derfor må man kjøpe og nyte tulipaner tidligere i uka!!

En stakkars blomst var knekt, men det gjør da ingenting å henge til pynt i en lyslykt heller...
Ha en strålende onsdagskveld! B:-)

17 kommentarer:

Landlig sa...

Så koselig dette så ut - å brodere!
Kan ikke huske sist jeg gjorde det, men det er jo så masse fint man kan lage:-) Kanskje jeg må innom en sy-butikk neste gang jeg er i byen!! Ha en kjempefin uke og kos deg i Trøndelag:-O

Elisabeth sa...

Du broderer så mye lekkert, det er en fryd å titte på alt sammeen.
Håper du har fine dager i solskinn, vi får nyte det så lenge det varer ;)

Hespe sa...

Så utrolig koselige broderier, men uffa meg - ser litt "knotete" ut for meg. Flink og tålmodig er du!!

Se det - gjør ikke noe med en brukket tulipanstilk, når den blir så vakker i en liten lyslykt :-)

Ha en flott dag!

Klem :O)

Marte sa...

Så morsomt å se dine små kunstverk:)

Hva annet er det du lager?
De lysposene du viste fram tidligere var såå nydelige!

Kjempehyggelig at du linker meg:)

Ha en flott dag!!
Klem fra meg

Ingrid sa...

Så flink du er til å brodere! Og bloggen din er jo bare såå koselig. Hit kommer jeg tilbake! :)

Hulda sa...

Så koselige broderier, dette blir nok flott når du får det ferdig. Flott tuplipanbukett, og nydelig duk under den. Søtt med den ene i glasset. :)

My little footprints sa...

Hei!
Det er sånn herlig arbeid å sitte å brodere, terapi for sjelen ;) Ser at det er knøttelite ;) Så fint at du fant igjen denne boka! Morsomt å ta fram igjen når man får iveren og interessen tilbake! Jeg broderer litt om dagen jeg også, men ikke så mye, blir ikke tid til det når jeg nå forsøker å bli ferdig med denne malingen en gang for alle! ;) Nå holder jeg på med yttergangen. Vi har jo fjernet også alle dørlister og satt inn nye og profilerte lister!Nå sitter jeg og tar meg en aldri så liten pause ;) Ønsker deg en herlig torsdag! Skal jammen kjøpe meg noen tulipaner til helgen jeg også!
Klemmer fra Beth

silje-sin sa...

Så flink du er til å brodere,jeg blir stum av beundring når jeg er innom dere bloggere som lager så mye fint.. Tulipanene var nydelige,og å kjøpe på en tirsdag er vel helt ok:) Jeg kjøper når de gamle er visne jeg,for jeg må alltid ha blomster i huset. Ha en flott dag! klem fra silje.

Landlig sa...

Du må nok ta deg en tur til Heftingsdalen, øst for Arendal. Det er der jeg har funnet det meste.....(men....ikke si det for høyt vet du, he,he) Kanskje vi treffes der skal du se!

Emmeline sa...

Å kjære vene, brodere på lin?

Jeg har jo gitt opp å sy med symaskin på lin hehehehe kan bare tenke meg hvilket pirkearbeid dette må være. Men jammen ble det lekkert iallefall, som Elisabeth sier; en fryd å titte på dette!

Du lager alltid så mye vakkert og du er så produktiv, trenger litt av ditt initiativ det må innrømmes..Her går det SEINT fremover!

Bo med barn sa...

Tusen takk for koselig hilsen: Det er nydelig å endelig kunne gjøre noe annet! Ikveld skal vi ut å spise middag og baaare kose oss. Deilig.

Så flotte bilder du viser! Så flink og produktiv du er!

Likte spesiellt godt perleblomstene. Tror jeg må hamstre inn noen av de:)

Ha en flott fredag.

Klem L

Anita sa...

Nydelig med broderier på lin, men en kjemppussle jobb! Ha en god helg!

Livy sa...

Så flott du broderer - kjempeflink du!

Stakk egentlig bare innom bloggen for å ønske deg en riktig fiiin helg! Klem Livy

Hespe sa...

Stikker innom deg for å ønske deg en fantastisk flott helg!

Selv skal jeg bare slappe av og kooooose meg :O)

Klemmers :O)

Karoline sa...

koselige broderier! mye lekkert hos deg.
ha en deilig helg!
klem

Grip dagen sa...

Det var et kupp du gjorde på broderigarnet. Nå er det bare å sette igang!
Jeg er glad i å brodere selv også, særlig slike gamle motiv...
Den boka må jo være full av fine mønster!
Lykke til og god tur nordover!

Mange hilsner Marit

Miriam sa...

For noen nydelige broderier du skaper. Så inspirerende å se igjennom de flotte bildene du legger ut. Og så må jeg si det er gøy åkdjvtdig finne andre sørlendinger her i bloggverden. Håper det er greit jeg linker deg på sia mi, for deg vil jeg gjerne stikke innom igjen.