fredag 15. februar 2008

Jula varer helt til påske

Og påska er ikke her ennå... Mitt andre prosjekt her forleden dag var noe som har ligget siden jul. Jeg hadde kjøpt silkis-leire, og stanset ut noen hjerter o.l. ved hjelp av pepperkakeformer. Noen ble også skjært ut på frihånd, og de ble ikke fullt fine:-) Etterpå stemplet jeg i leiren med vanlige stempler.

Silkis-leire skal jo lufttørke, og nå hadde figurene mine ligget til tørk siden jul, så de var tørre nok... Vurderer å bruke fimo-leire neste gang, slik at leiren ikke 'slår seg' og bretter seg opp i kantene. Iallfall ble figurene malt i grått, med litt sort nedi 'bunnen' på noen av dem.


Tenkte de kunne brukes både til dekorasjon og til pynt på juletreet.

For et par uker siden fikk jeg dette vaskebrettet av svigermor. Hun og svigerfar har nettopp solgt huset og kjøpt seg leilighet, og dermed må de kvitte seg med ganske mye av det de har lagret på opp gjennom årene. Vaskebrettet hadde hun tenkt å kaste(!!!), hun hadde brukt det da hun og svigerfar var nygift (de har vært gift i over 50 år). Men man kaster da ikke sånt! Tenker med gru på alt det andre som sikkert har gått på tippen, men har da fått reddet noe:-)

Men så visste jeg ikke helt hvordan jeg skulle bruke det. Det passet liksom ikke å bare henge det opp et sted. Jeg har lenge ønsket meg en hylle på kjøkkenet med noen kroker på, men synes bare de fine er så sinnsykt dyre. Så jeg skrudde noen kroker i brettet, kanten øverst er jo bred nok til å sette ting på, og jeg vurderer å sette på en planke til hylle helt nederst på bena også, vi får se... Ble iallfall fornøyd med resultatet, en gratis, sjarmerende hylle med historie...:-)



Hjertet fikk lov til å være med på bildet, men tror nok det må tas ned nå...:-)

Ellers er det et par av dere som har spurt om jeg selger eller lager på bestilling, og det gjør jeg jo selvfølgelig. Det meste av det jeg lager nå er faktisk tiltenkt julemarked (det er jo bare 9 mnd til sesongen, og klok av skade fra i fjor, hvor jeg tilbrakte hver kveld i flere uker foran symaskinen, begynner jeg tidlig). Men hvis noen har lyst til å kjøpe det jeg lager allerede nå, er det bare gøy, bare send meg en mail (øverst til høyre på bloggen).

Ha en fin kveld og en god helg!
Klem B:-)

14 kommentarer:

Anita sa...

Såå fint det ble! Utrolig smart! Nudelige hjerter! Vi lagde også ting i silkis leire til jul, hjertene ble brukt på gaver, men vi laget også noen roser som ligger på lysfat!
Ha en strålende helg! Klemmer fra Anita

Emmeline sa...

Du er knallkreativ, veldig gøy ide dette med hjerter og stempler. Jeg kan ikke huske å ha sett det før noen steder, men nå ble jo også jeg veldig inspirert..Lage julepynt i februar er jo også ganske føre var vil jeg si, hehehe!
Jeg husker en sommer på sørlandet da jeg strikket tyve blånisseluer.
En lue hver dag som gikk i vaskemaskinen og ble tovet om kvelden. Det var KNALLGØY:)
Den julen var vi godt i rute for å si det sånn!!
Denne orginale hyllen fra vaskebrettet er jo helt knallstilig. Mye finere enn en dyr hylle fra butikken; denne har jo både sjarm og historien med på lasset. God og kreativ ide syns jeg, du er knallflink!

Karoline sa...

helt utrolig god ide!!!! takk for tips!!!! herlig! og en kan jo lage hjerter med tekst som passer hele året også....
vaskebrettet var en ener!!!! heldig!
ønsker deg god vinterferie!
klem fra Karoline

Gunhild, NO sa...

Så mye fint du lager!! Ikke verst å holde på med julepynt nå. Nå begynte jo jeg å lure på hvilket julemarked du stiller ut varene på :)

Sanna sa...

Sånn en super ide du gir oss her. Håper det ikke gjør noe om vi "stjeler" ideen din og forsøker selv ? Jeg fallt totalt for den "vaskebretthylla" di - den var bare så søt. Den ideen din med de kakeformene var heller ikke dum.... Gleder meg til å se hvilke andre kreative krumspring du kommer med fremover våren. Jeg kommer garantert til å følge med !

♥ ♥ ♥Anniche ♥ ♥ ♥ sa...

hahahaha, GOD JUL min venn!
Hjertene er kjempeflotte :)

Måtte le litt i går , hadde noen hyggelige kunder innom .
Når de kom til kassen så sa de , åhhhhh der er slike(emblemer) som var på den posen som jeg kjøpte av hun på julemarkedet på VH-
Jeg skjønte jo med engang hvem det var!!! Hehehe!!

Tipper vi sees snart da ;)) Klem fra Langenes

Ps, H drikkes ut (tror jeg ) av jobben ...avslutning i kveld, så her sitter jeg ...

Hespe sa...

Hei på deg på en sen fredagskveld!

Du verden - det vaskebrettet har du bare utnyttet til det maksimale - så flott det ble..!!

Har man bare litt kreativitet blir det mest flott - og det klarer du med glans :O)

Fortsatt herlig, kreativ helg!

klem

Dinah sa...

Oi så fint det ble! Nå ble jeg også skikkelig inspirert!Dette var nytt for meg! Må si jeg lurer litt på hvilket julemarked du er på da?... :=) Vaskebrettet ble også kjempebra. Synes d gjorde seg veldig!
ha en fin helg!

Lykkelene sa...

Så fint! Hjertene var kjempefine. Har også eit sånt vaskebrett men det står på loftet... Men dette var jo ein glimrande ide:0)

Dinah sa...

Tusen takk for forklaring! JEg fikk det jo til!! :)
Blir det flere julemarked på deg iår eller? Enn det i VH. Er jo lenge til nå enda, men si ifra når det nærmer seg for da kunne jeg tenkt meg å ta en tur! :)

Anita sa...

Må bare si at gardinene mine er såå enkle og sy, og de virker faktisk sånn at det bare er å trekke i tråden så ruller de seg opp! Det er mannen som trer gardinen da, men dete rogså veldig enkelt! Jeg har stooort og godt skap på syrommet også, men det kommer i et annet innlegg!
Ha en strålende uke Borghild!

Hulda sa...

Utrolig så fine ting du har laget, disse blir flotte å pynte med til jul. Veldig lurt med stempel i leira. Så flott vaskebrett, det ble jo virkelig en fin dekorasjon med pynt og Tilda, og det hele. :)

Pene Lene sa...

Så kreativ du er - og så flotte resultater. Vaskebrettet gikk jo "rett inn" hos deg - sammen med kakeformpynten din. Nydelig.

janne - kathrine sa...

Så fine hjertene og de andre figurene ble. Det gjorde seg med den gråmalingen nedimellom skriften :-)
Vi lagde også slike figurer til jul. Brukte "Hobby Clay" leire som skal lufttørke. Snudde figurene et par ganger under tørkeprosessen for å være sikker på at de ikke buet seg den ene eller andre veien. Var fornøyd med "Hobby Clay" leiren og ikke sprakk den heller.