lørdag 22. mars 2008

Besøk av Kong Vinter

Slik så det ut på verandaen vår i dag. For to dager siden var det grønne plener og spirende blomster her... sukk... I dag måtte vi grave vei fra verandadøren til vedboden som ligger på baksiden. Til venstre skimtes også kafé-bordet og stolene vi så optimistisk satte ut før påske...
.

Men selv om vi ikke hadde tatt høyde for vinter igjen, er det jo unektelig moro med snø. Sol fra skyfri himmel har vi også hatt i dag, selv om det var beinkaldt og sur vind fra morgenen av. På ettermiddagen ble storebror med tante, onkel og søskenbarn på sirkus, og da benyttet jeg og mannen sjansen til å ta oss en skitur. Jeg først, og så han, for vi har ikke pulk, så en av oss måtte være hjemme med minstemor...


Dette er heksegryta fra påsketuren vår til hytta!:-) I den ble det kokt påskeegg på langfredag, tradisjonen tro... Det store familietreffet ble avlyst siden det var beinkaldt og dårlig vær (vi sitter alltid ute), men vi i min manns familie + de på nabohytta (min manns tante og familie) holdt ut lenge nok til å spise noen egg og pølser.

Vi koker eggene sammen med løkskall, slik at de blir gule. Og det er bare helt utrolig hvor mange egg noen kan spise!!;-)

Dette er på pinnene for tida, jeg har visst kommet inn i en strikkeperiode...:-) Rart det der, men plutselig er det bare strikking som gjelder, like plutselig kommer det en periode hvor jeg bare syr... Samme som når en får dilla på noe å spise, i mitt tilfelle leverpostei med rødbeter. Det kan jeg spise til frokost og kvelds hver dag i seks måneder, for så ikke å spise det på to år...

Men nå får jeg strikke videre slik at minstemor snart får en jakke som passer. Hun har hatt en lignende fram til nå, men den spriker som bare det mellom knappene...:-) Ha en fin kveld, B:-)

25 kommentarer:

Bo med barn sa...

Det ligner unektelig på julestemingen vi har fått her:)

Så koselig tradisjon med å koke påskeegg i gryta!! Har jeg aldri hørt andre som har gjort. Artig.

Ser ut som om minstemor får seg flott jakke. Herlig farge (men nå elsker jo jeg brunt da..). Tror jeg må få satt strikkepinnene i aksjon her igjen. Ser jo så koselig ut.

Hulda sa...

Heisann! Så fine snøbilder du har tatt. Veldig fint med det hvite huset og snøen mot den knallblå himmelen. :) Litt av ei heksegryte dere har også, artig! Jakken du holder på med blir virkelig fin. Er glad i brunt jeg også.

Lindas Hus.. sa...

Hei!Flott påsketradisjoner hos dere.Nydelig vintervær i dag.God påskeaften.Hilsen Linda :))

Fru Pink sa...

Hei hei! Haha, måtte le for meg selv av beskrivelsen din av å få dilla på noe, og at det går i perioder!;) Kjente meg godt igjen..
Den jakken ser superfin ut:)
:) ann helen

Kannor och karaffer sa...

Men oj vad snö ni fått - när jag ser dina bilder ska jag inte klaga.

Kul tradition med äggkokning utomhus.

Ville bara titta in och önska god fortsättning på påsken.

Kul med stickperiod - det blir nog något riktigt sött...

Ha det gott!
Ann

Tussilago sa...

Nei jammen har ikke Kong Vinter tatt seg tid til å besøke dere også;) Du har tatt noen nydelige bilder...så det ser da virkelig idyllisk ut..selv om jeg kan kjenne følelsen av at man trodde snøen var brote for dette året...ja ja..det er en trøst å vite at den tiner fort også.
Påskedekorasjonen du har laget med den greien var lekker..kjempeelegant.
Gøy med slike tradisjoner sammen med andre i påsken. Vi har feiret vår første påske her i vårt nye hjem i år...så da har vi ikke deltatt på tradisjonene vi ellers har sammen med familien på hytta vår. Vi skal dra på en hyttetur i dag..liten overnatting..men nå er både skirenn og andre ting avviklet. Godt å være hjemme her også..lage sine egne tradisjoner med nye naboer. Fortsatt fin påske til deg;)

Fru Fjeldhammer sa...

oi, det var jo ikke bare litt snø dere har fått heller! koslig med snø altså, men vi ville vel kanskje ha litt vår nå?!

ser ut som dere har hatt en fin tur..

kos dere videre..

Evami sa...

Oj,oj .oj,hvor det har lavet ned hos dere.....
Så mye snø har ikke vi sett i vinter,men det hadde vært koselig med litt mere snø enn dte vi har hatt..
(Trenger ikke komme nå da)....

Så arti tradisjon å koke eggene... Liker sånne tradisjoner jeg,hvor man gjør ting sammen. Og flotte egg ble det også.. Skjønner godt at noen spiser flere enn andre.....
BLir spennede å se resultatet av jakka til litj-tupa:)

En solfyllt hilsen fra Trondheim og Eva

jeanette.blogspot.com sa...

Takk for hyggelig besøk på min blogg!:)
Har sett på nyhetene at dere har fått mye snø ja,å nå som vi vil ha vår... Her i Bergen snør det i skrivende stund!:(
Så det er ordentlig innever for meg, går her og venter jeg, 5 dager overtiden nå... men nå får vi håpe og tru at det skjer snart!
Vi hørs, titter innom igjen jeg!:)
(Mange koselige bilder du hadde)

chatrine sa...

Heihei!
Har du sett så masse snø... Ser det var litt vel optimistisk å tru at det ble vår denne påsken...
Her i nord er det snø, men ikke fullt så masse hos meg. Sol er det, men iskaldt, jeg holder meg inne;)
Kos deg masse disse siste to påskedager!
Klem fra chatrine:)

Fru Pink sa...

Hei igjen:) Har linket deg vi, håper det er ok:) Kos der resten av påsken.
:)ann helen

Min verden sa...

oj, oj. Dere har definitivt fått mer snø enn oss. Det holdt med det vi fikk. Snøen forsvinner nok fortere hos dere allikevel. Vi hadde 19 kalde i natt. Det er bare å begynne å vente på våren igjen. Hanne

silje-sin sa...

Hei,og riktig god påske! Og TUSEN TAKK for den fine pakka! Det var jo altfor mye!! Alt var kjempefint,og hjertet er på plass på Ferdinands rom allerede:) Tusen takk igjen:) Den var jo så nydelig pakka inn og alt! Jeg fikk den ikke før i dag,naboene våre tok nemlig inn posten vår mens vi var på hyttetur. Så jeg måtte springe over til dem da jeg så de hadde kommet hjem i stad:) Den snøen ja.. Vet ikke helt hva jeg synes jeg. Det er jo så koselig og vinterlig,men samtidig merker jeg jo at jeg er klar for vår.. Vel,vi må ta været som det er uansett:) Ha en flott kveld,kjære deg:) klem fra silje.

Emmeline sa...

Heisann og hoppsann Borghild:)

Ser at du har vært på sørlandspåske du også...Det er helt vannvittig hvordan været har svingt fra vårlig og varmt til snørikt og kaldt... Men sånn er det vel kanskje over hele landet??

Jeg ble så nysgjerrig da du skrev at du skulle se etter meg på Mosters Hus; dermed måtte jeg se etter deg også?? Men vi var de eneste kundene på Mosters den dagen vi var der, så da var det ikke så mange Borghilder å se...
Regner med at du hadde sagt det om det var du som var butikkdamen der?

Så spennende strikkeprosjekt du er i gang med. Alt du lager er jo like lekkert syns jeg!!! Du må ha en fortsatt fin søndagspåskekveld:)

linda sa...

Så utruleg herlig stemning i bileta dine! Eg er som du og skiftar mellom ulike dille-periodar. Skiftar mellom hekling, strikking, sying og interiør og hage osv. Beklagar at eg ikkje har skrive så mange kommentarar før, men er kjempeglad for at du har starta blogg! Jakka ser utruleg fin ut, er det Debbie Bliss? Klem frå Linda

Solstad sa...

Hei så koselig blogg du har :) vi har også masse snø her på sunnmøre nå ...men tror dere har noen cm mer enn oss. Vi får bare se det positive i det....barna koser seg masse ute iallefall :))
Kult med gule egg! ..det bruker vi også...men vi koker de inne ;)
Nå er det bare en dag igjen til vi må tidlig opp og ut av huset alle mann.....så vi må bare nyyyte !:))

My little footprints sa...

Hei Borghild!
Det ser ut som at du har hatt en herlig påskeferie, tross snøværet ;) Så mye snø har det "heldigvis" ikke kommet her, det ligger noen få cm på bakken som har lagt hele påsken. Trodde kanskje det skulle smeltebort, men her har det vært så kaldt at solen har ikke klart å tine det opp ;) Jeg var skikkelig opptimistisk før påsken da, og fikk satt ut hagemøblene på verandaen ;) Hihi.. Men de har ikke blitt brukt i påsken, vi får håpe på bedre vær framover. Tenk, til søndag skal vi jo faktisk stille klokka! Deilig med lysere og varmere tider!
Jeg måtte le litt når jeg leste at du hadde dilla. Jeg er helt lik, kan spise det samme på brødskiva i lang tid! Hadde en liten Litago-prim dilla i lang stund, men nå er det baconost med agurk som står på menyen ;) hihi.. Baconost kan jeg forresten spise året rundt! Er helt håpløs til tider, og det kan ligge 4 tuber i kjøleskapet mitt samtidig fordi jeg kjøper det hver gang jeg er i butikken *ler*
Ønsker deg en fortsatt god påske, det er jo tross alt en dag igjen ;)
Klemmer fra Beth

Marte sa...

Hei:) Ser flere har fått besøk av Kong Vinter;)
Jeg vil ha vår!! Snø på fjellet er deilig men når man kommer hjem fra påskeferie skal våren ha kommet synes jeg... Ja ja sånn er det med tidlig påske...

Håper påsken har vært bra hvertfall!!
Ha en fin dag!!
Klem fra marte

Hespe sa...

Snø, snø, og atter snø - ja, det er det jeg har hatt i påska. Har lavet ned i hele påskeuken, iallfall 70 cm.... Er litt lei nå, vil ha VÅR!!!!

Men, uansett har jeg kosa meg i påska. Utstyrte oss med rikelig og god proviant, og da er det ikke så ille å sitte inne i en varm og god hytte, mens "snøfokken" uler rundt hytte hjørnet....

Ha en fortsatt fin 2. påskedag!!

Klemmer :O)

Kannor och karaffer sa...

Tack snälla för din kommentar...

Har ni fått mer av vintern eller är det lite varmare nu?

Lycka till med stickningen!
Kram Ann

Cathrine sa...

Heisann! Ja været forandrer seg fort gitt. Kan jo nesten ha alle 4 årstider på en dag :-). Ha en fin mandagskveld

Ann-Cathrin sa...

Det var mye snø ja!! Vi har fått snø her mens vi har vært borte påskeferie, trodde våren var på vei men...;) Den jakken ser ut til å bli kjempefin!!

Pene Lene sa...

Snøfallet har rammet oss også - jeg er ikke glad for det. Nå skulle jeg i joggesko og vårjakke! Koselig innlegg og nydelig jakke du strikker! Ha en fin uke!

Blått er flott sa...

Hei hei,
så mye fint du lager!! Den lyseblå løperen din (som tilda-engelen sitter på) er bare helt nydelig :)
Lager du sånt for salg?

Veldig koselig å titte innom bloggen din!

Livy sa...

Heisann!
Du er bare så utrolig flink til å strikke! Det blir så utrolig fint!

Tusen takk for de gode ordene i bloggen min - det varmer! Det går mye bedre med henne nå, og hun har veldig lite vondt heldigvis!

Herlige vinterbilder du viser her!
Ønsker deg en fin uke!
*klem*