fredag 25. april 2008

Husker du?

Det var en gang en duk som ble kjøpt på loppemarked. Den hadde et fint pongpong-bånd (som de kaller det på Stoff og Stil) rundt seg, og det var i grunnen derfor den fikk bli med hjem.
.
Men stoffet var da litt kult det også, så mor måtte resirkulere litt...

...og dermed ble det en ny bukse på minstemor:-) Ble ferdig med den i kveld, det vil si, jeg skal fôre den også. Hadde planlagt å vise buksa med modellen inni, men minstemora hadde allerede kommet i pysjen da det ble tid for prøving, så det tar vi i morgen.
I min iver etter å få buksa ferdig, ble mønsteret tegnet av og klippet i racerfart. Ingenting bør tegnes av og klippes i racerfart!! Jeg glemte selvfølgelig å speilvende mønsterdelene, noe som er elementært, og endte opp med noe som hadde blitt en svært rar bukse... Og selvfølgelig var det ikke mer stoff igjen... Så jeg måtte improvisere litt, og klippe litt ekstra i delene, og dermed ble ikke buksebeina så 'baggy' som jeg hadde tenkt, men men... Nå har jeg (forhåpentligvis) lært..:-)
.

Krydderurtene begynner også å stikke opp av jorden, i år har jeg sådd gressløk og kruspersille. Jeg så etterpå på kruspersilleposen at det kun skulle sås opptil 8 frø i en potte, og da hadde jeg helt i omtrent halve posen, så vi får se hvordan det går. Skal jo plante de ut etterhvert, og da får de jo litt mer jord og boltre seg i:-)

Nå har jeg jo allerede lagt ut bilde av minstemor, så da kunne jeg liksågodt vise dette også. Hun fikk en sjokoladebit i ettermiddag, og var bare sååå fornøyd:-) Til slutt hadde hun sjokolade overalt, i panna, på begge ørene og så selvfølgelig rundt hele munnen...

...og hva skjer når mamma skal vaske alt vekk? Jo, engelen vrir seg rundt og tar et skikkelig tak i mammas Odd Molly-skjorte... sukk... Og her skryter jeg i forrige innlegg om at jeg ikke trenger bytte tøy når jeg maler, fordi jeg aldri søler... Men nå var det vel strengt tatt ikke jeg som sølte;-)

I dag ble det nelliker med hjem fra butikken. Tror nesten aldri jeg har kjøpt nelliker før, de har liksom vært litt forbeholdt gamle damer...:-) Men jeg har funnet en dagligvarebutikk som har et godt utvalg av fine og billige blomster og planter, og har begynt å ta helgehandelen der. De hadde store potter med påskeliljer til bare 5,- men påskeliljer i slutten av april, det fristet liksom ikke...

Fikk også pantet flasker i dag, det er nemlig ikke hver dag det skjer. Vi samler liksom opp, og så har vi plutselig to-tre søppelsekker stående. Min svigermor mente det var flaut å gå og pante så mye, for folk trodde sikkert vi gikk i veikantene og plukket :-) He he, det er godt vi ikke bryr oss, dessuten måtte det vært de samme som kastet flaskene gang på gang, for her er det nok overvekt av Pepsi Max-flasker, med et par julebrus innimellom. Så da skjønner dere hvor ofte det pantes her i gården:-)

Det pantes nok litt oftere hos mine foreldre, for da jeg var der på besøk sist, og jeg skulle handle, ga min mor meg en pose og spurte om jeg ikke kunne pante flaskene som var oppi. Det var fire, 4, flasker!! Hallo, en panter da ikke fire flasker liksom, men joda, man gjorde visst det, de gjorde da ikke noen nytte for seg i skapet! Så det er nok et lite skille mellom oss og foreldregenerasjonen! Selv om jeg har begynt å kjøpe nelliker... Hmmm...

Håper dere alle har en god helg, om dere skal på loppis, pante flasker eller grave i hagen!!

22 kommentarer:

Oslojente i Bergen sa...

Du snakker om falut å pante flasker? Tror ikke du slår min far som samler brusboksene som blir kjøpt i sverige og tar dem med neste gang de drar og da er det snakk om 4 søppelsekker fulle!

Det skal sies at de ikke er i sverige og handler så ofte så da må man samle opp...

På en annen side, er jeg vant til at pappa er sånn og jeg er jo sjeldent med siden jeg bor i Bergen og hadde jeg blitt med tror jeg ikke at jeg hadde brydd meg. I disse miljøtider synes jeg det er fint, men du kan tro de stakkars svenskene som faktisk bor der blir litt irriterte når først har begynt...Ha ha, jeg må le!

Dessuten er det faktisk litt penger også...så jeg blir alltid litt irrtert på samboeren min som skal kaste brusflasken etter at vi har vært på kino. Vi bor 5 min unna og vi har jo tross alt betalt panten!

Pappa sier man aldri blir rik hvis ikke man tar med se de små summene...det er de jeg satser på for jeg blir jo ikke rik som lærer, selv med master;)

God natt!

Oslojente i Bergen sa...

Ble så opptatt av flaskene at jeg glemte å skrive at buksen ble utrolig kul!

Beklager alle skriveleifer i forrige kommentar, ble så ivrig;)

prinsessa1976 sa...

Nelliker har blitt mer og mer populert i denne heimen. Før så mente jeg at det der var begravelse blomster men nå har jeg en helt annen oppfatning. Nydelige. Ønsker deg en fin fin lørdag. Klem fra Elin:O)

Fru Fjeldhammer sa...

Så heldig minsten er som får så kule bukser... og det beste er jo at ingen andre har slike!! *S*

Her i gården blir det også pantet flasker sjelden, så når vi gjør et er det flere svarte sekker, bedre det en fire flasker om gangen!! Men min far erværst, han panter så sjelden at når han gjør det er det nesten råd til en sydentur når han er ferdig!!*LOL*

Kos deg i helgen!

Pene Lene sa...

For et kjempekoselig innleg. Buksene ble så knallkule! Det blir den kuleste snuppa på hele Sørlandet. Og klart sjokolade er godt. Det er best. Jeg søler nesten like mye enda, jeg, så takke meg til Hennes og Mauritz :)
Du må ha en finfin helg!

Huset på toppen sa...

Å,ååå du er kreativ, som ser muligheter og lager den knallfine buksa til minstemor av en loppisduk:-)Også spirer og gror det i pottene koselig,ja det er kjempegodt med sjokolade selv om vi må vaske hele ungen etterpå!!, Nelliker er ikke den blomsten jeg heller kjøper, men må jo innrømme at den er fin her på bildet!!
Artig dette med panting,for vi har nok like foreldre der,mens jeg tar flaskene med når det har hopet seg opp og vi ikke kommer inn i boden!!

God helg!!

chatrine sa...

Så stilig liten bukse! Å lille damen da, skjønn med all sjokoladen:)
Flasker ja...hehe, jeg pleier å komme med flere sekker jeg;) Stakkar de som står etter meg i pante køen, sier jeg bare;)
Her har det blitt vår, endelig! Sol, sol sol!:)
Nå tror jeg snøen blir borte ganske fort:)
Ha en super helg!
Klem fra chatrine:)

Lindas Hus.. sa...

Hei!Gøyal bukse du har sydd.Flott
Tilda du har sydd.Herlig når barna
får sjokolade,å riktig koser seg.
Til mandag er det møte i Quilteklubben i Kr.sand.Da kommer
Lise Bergene å presenterer Quilt fra Hjerteboka si,har du lyst å høre foredraget så er du hjertelig velkommen.Mållagstua 3etg.v gullsmeden på torget.Kl19.
Var på loppis på Lund i dag,mye folk,kanskje du også var der?
God Helg!Hilsen Linda :))

marie sa...

Så lekker buksa ble. Skikkelig til å bli glad av. Et velykket gjenbruksprosjekt!

Ha ei flott helg!

Lindas Hus.. sa...

Hei igjen....
Så flott med et fint skap.Så et pent gammelt et ute, så det var kanskje det som havna hos deg?
Jeg dro hjem en del småting,får ha en visning på blogg en dag.Ellers har jeg blitt inspirert av deg til å ta i bruk Tildastoffene.Syr en løper å er kommet godt igang.Morro.

Min verden sa...

Buksa ble kjempefin og helt erlig syntes jeg den ble bedre som bukse til en vakker liten pike enn som duk! Pongpongene kan du sy på en morsom hatt :-) Det går nok bra med spirene. Du har store potter. Panteflasker ja, ja sånn er det hos også - felles skjebne, felles trøst. God helg. Hanne

Grip dagen sa...

Jeg har ordtak for alle anledninger. De er mine 10 bud.
Da jeg leste innlegget ditt tenkte jeg på dette:
Little mirror on the wall,
I've become my mum after all.

Selv om en ønsker å gå si egen vei i livet, og kanskje løsrive seg litt, ender en ofte opp i samme spor som mor...

Selv er jeg enig med din mor. Flaskene skal pantes etter hvert. Det skaper bare rot!
En ting til: Jeg liker nelliker. Helt sant! Og de står jo kjempelenge!

Før jeg avslutter må jeg gi skryt for den fargerike buksa til lillemor. Det skal mye til før flekkene viser på den...!

Bare en ting til slutt:
Hvordan går det med strikkepinne- etuiet?! He, he...

God-helg-hilsen fra Marit

Anitas hus sa...

Må innrømme at jeg først hadde liten tru på det stoffet, men der tok jeg feil. Buksa ble knallfin og tror lille snuppa blir kjempe søt i den.

Når det gjelder de tomflaskene så skal jeg innrømme at jeg også pleier og samle opp. Så tar jeg med meg sønnen min på butikken og så setter jeg han til å pante de, ha ha. Sleip jeg, nei da. Dattern i huset nekter, for hun synes det er flaut, fjortis, he he.

Ha en fortsatt fin helg:O)
Klem!

fru vims sa...

hihi, må si jeg kjenner meg igjen i både det ene og det andre du skriver om her...
så frø, ja da heller vi oppi, bruksanvisning, hva er det? skjønner ikke hvorfor det bare er gressløken som har klart seg...?
samme med syprosjekter...hender seg det går litt fort i svingene når en blir ivrig, man straffes for slike ting ;)

tulla di er bare helt nydelig med sjokolade på! :) det var ikke toppen din. hehe

liker nelliker jeg også, svigermor sier de er til begravelse...men det bryr jeg meg ikke no om!

håper søndagen din blir knall!!

klem

fru vims sa...

og forresten...når det gjelder pant...(nå blir jeg litt kvalm her,kremt)

vi kan samle flasker i 3-4 mnd og ikke ha mer enn to remaposer. her går det nemlig i vann og melk! vann på meg og melk på vimsemannen.

har vi fest så blir det jo mer, men det er ca ikke mer enn en gang i året.

snakk om å være sunn! ;) (jeg har lært av min mor...)
dessuten får jeg vondt i magen om jeg får i meg for mye E-stoffer, så det stoppper seg selv ganske naturlig

Ann-Cathrin sa...

Så stillige bukser!!! Du er virkelig flink!! Og så kreativt da:) Kjenner meg godt igjen i flaskesamlingen din...sånn blir det lett her og... Ha en fortsatt flott helg!!

Moderncountry sa...

Ho er bare såååå skjønn!! Herlig liten trut og så vakre blå øyne :))

Pante flasker ja, haha, der er vi like. Ikke så flaut men det er ikke fritt for at jeg tenker de tror vi er fylliker eller er avhengige av koffein. Å så klarer vi selvfølgelig å glemme lappen når vi kommer til kassa :)

Så søt buksa ble, toppen med gjenvinning! Og du, så utrolig nysgjerrig jeg ble på det skapet du fant! Du viser det kanskje i morgen? Joda, jeg gikk helt bananas, haha..ikke fritt for at jeg er litt flau for det kanskje. Jeg har funnet så mye i det siste at jeg er kanskje har blitt litt bortskjemt? Men om jeg er glad? JA!!!!

Ha en god natt frøken og nyt en deilig dag i morgen!

Klemmer

Trønderpia sa...

Hehe, for ei herlig lita tulle, med skikkelig sjokoladetrur, kjempeskjønn!

Men du...så flink du er til å sy!!
Buksa ble kjempestilig, og jeg er veldig imponert!

Morsom "historie" om panting. Min mor er også sånn, panter ett par flasker om gangen.

Ha en fortsatt fin kveld, klemmer fra meg

Blått er flott sa...

For en kul bukse, må si du er flink til å sy!! Stoffet var jo helt perfekt til en barnebukse. Og....tildaene din er råtøffe!!

Liker det herlige sjokolade-smilet, det er jo så sjarmerende :)

Når jeg tar turen for å pante flasker så ender det alltid med at maskinen står og uler, mens jeg står der og ser unnskyldende ned på de fjorten resterende posene mine stappfulle av flasker.
Tror jeg skal bli som din mor og pante hver gang jeg går på butikken :)

Klem Veronica

Nyperosa sa...

( Her blir det
3 x herregud : )

Først, herregud
den duken med
bongbongene hadde
vært sååå kul til
mitt retro hagebord.

Så, herregud, er det
mulig, tenker jeg
når jeg ser folk
pante store sekker med
tomgods... (( ja ))

Og herregud, er det
mulig å pante
bare 3 - 4 flasker
om gangen ... (( ja ))

Men buksa ble jo
steinkul, det skal
du ha !

Au revoir : )

liven sa...

Det ble en tøff bukse av den duken!!
Så n
en bukett nellik hos mester grønn her som var så flott. Litt større blomster enn vanlig og den så neaten ut som peoner....men det var nellik!!
Flaskene blir jeg sprø av og her blir de ikke pantet ofte........grunnen til at jeg blir sprø er at jeg drikker ikke brus men det har som oftest vært meg som har pantet!! Så nå har jeg sittet ned foten!!! hihi....
Ha en fin søndag:O)

Skattejeger`n sa...

buksen ble grådig fin :)
en dag skal jeg lære meg å sy barneklær jeg og :)

hilsen skattejeger`n