lørdag 31. mai 2008

Bestemors pute!

Bestemoren min var en utrolig produktiv og flink dame. Hun mestret de fleste håndarbeidsteknikker, og jeg har lært masse av henne. Hun lærte meg bl.a. å spinne, veve og å
bake lefser, og i tillegg kunne jeg spørre henne om alt som hadde med strikking, hekling og søm å gjøre. Uheldigvis har en del av dette gått i glemmeboka, men mye av det hun lagde har jeg vært så heldig å få.

Dette flotte putetrekket har monogrammet til familienavnet vårt. Både plattsømmen og hardangersømmen er perfekt, det er nesten så en ikke kan skille vrangen fra retten... Typisk bestemor:-)

Puta ligger nå i vogga (som forøvrig er bondeblå og derfor er kamuflert med et teppe) på minstemors rom.

Jeg har også fått et babysengesett som bestemor lagde til pappa da han ble født, og det er like fint som puta, med nydelig hardangersøm. Men jeg tør ikke bruke det, for det er litt slitt, og jeg er redd for at minstemor skal sparke det i stykker. De sydde så utrolig mange flotte sengesett før i tiden, mange timer ble lagt ned i arbeidet, og selv om midlene var knappe ble resultatet upåklanderlig. Jeg har ikke tatt bilde av sengesettet ennå, men det kommer...:-)

Paradokset er jo at vi i dag, med både bedre råd og tid vil jeg tro, kjøper sengesett til våre små på Kid!!! Det blir ikke helt det samme! Og selv om jeg faktisk har sydd et sengesett til vogna, er det er på laaangt nær like fint som bestemor sitt...

For et par dager siden leste jeg i en blogg (husker dessverre ikke hvilken) om noen emaljeskilt. Og da kom jeg til å tenke på noen skilt som storebror hadde på rommet sitt i det gamle huset. Jeg hadde helt glemt dem, men nå kom de altså frem igjen. Dette står nå på minstemors rom (grunnet fargene he he, vet ikke helt om det sømmer seg med en pin-up der, men det får stå til), og storebror har et med en motorsykkel på (men hans rom var ikke foto-vennlig akkurat nå;-).

Pleddet og putene fra vogga gjør seg også godt ute på solsenga. Den dagen jeg hadde bestemt meg for å gå og se på dette teppet, viste Emmeline et pledd hun hadde kjøpt, på sin blogg. Hennes var fra Åhlens og var superfint, men lommeboka mi var litt for tynn for det samme teppet den dagen, så jeg endte opp med dette fra Obs! istedenfor:-)

Og solsenga brukes relativt flittig når jeg har fri disse fine dagene, iallfall når minstemor tillater det:-) Kos dere resten av helga! Klem B:-)

19 kommentarer:

Tove sa...

Så koselig med tingene fra bestemoren din, det var et utrolig vakkert putetrekk! Husker at mormor var samme typen, hun lærte meg å strikke sokker, og prøvde å lære meg å hekle... men hun døde da jeg var 20 og desverre for ung til å ville lære.. skulle gjerne hatt henne her nå:)

Stilig emaljeskilt og flott teppe også:)

Moderncountry sa...

Hei Hei Borhild!

Flotte bilder! Og så dyktig bestemoren din var! Det er supert å arve noe så vakkert og vite at din bestemor har sittet der i timesvis og laget dette, for siden å havne akkurat hos deg! Jeg har en heklet duk jeg fikk av mamma for ett par år siden. Jeg visste at mormor var flink til å hekle men jeg også ble forudnret over hvor nøye hun hadde vært. De tok seg så god tid til alt før!
Nydelig quilt og skiltet hadde så flotte farger! Hadde passet inn hos meg ;)

Håper du koser deg og ikke smelter bort i varmen. Her er det ventet 28grader i dag,phu! Godt vi har skaffet oss ei vifte å :)
Ha det så godt! Klem Aina

Hulda sa...

Helt fantastisk de broderiene til bestemoren din. Hun kunne det virkelig. Så heldig du er som har arvet putetrekket også da. Fine bilder av vakre ting og tekstiler. :) Kos deg i sola!

tinemor sa...

Utrolig kozt med gamle ting, spesielt når det er fa bestemor og så utrolig flott laget!!!
Sånt må man ta vare på!
Og det emaljeskiltet er det fineste jeg noen gang har set. Lekkert.
Deilig bilde med puter og nytt pledd. Her kunne jeg ha kozt meg skikkelig å! ;-)

Evami sa...

Så utrolig heldig du er som arvet slike flotte ting etter farmora di:) De er så spesielle og man blir jo så knyttet til disse tingene,for de betyr så mye.... minner etter en person som var en så kjær:)

Det emaljeskiltet var bare så fint da:) Og i så bra stand....

Ser flott ut ved solsenga di:)

Har ei utfording til deg innehos meg,hvis du tar den da:)

Ha en flott søndag:) Klem Eva

Stine ☆ sa...

Så vakkert putetrekk du har fått av bestemor. Det er gøy å ha slike ting som minner, og som man vet det er lagt ned mye tid og arbeid i.
Jeg syns teppe ditt også var kjempe fint.

Mona. sa...

Så nydelig et putetrekk,virkelig vakkert......så koselig det må være å ha sånne håndarbeidsting,etter din bestemor !!! Tror ikke noen av mine bestemødre lagde noe slikt,de strikket visst for det meste.....har iallefall ikke funnet noen sånne skatter. Teppet ditt fra OBS, var jo fint det også,herlige sommerfarger......jeg kjøpte to i Sverige ifjor,som ligner veldig. Er kjempefornøyd med dem,jeg.......og de var ikke dyre,og da blir man jo såååå glad + at man slipper dårlig samvittighet....hihiii :) Ha en fin dag : )

Jill sa...

Nyyydelig putetrekk, tenk all den tidenog kjærligheten som ligger bak et sånt stykke arbeid!!!
Det burde bare gi søte gode drømmer for en liten tulle :-)
Likte emaljeskiltet jeg,
og teppet oxo!

Ann-Cathrin sa...

Hei:) Så koselig med ting som bestemoren din har laget:) Det er kjære minner! Jeg hadde også en mormor som var utrolig flink med alt håndarbeid. Har bla hardangersømduker og sengetepper som hun har laget. Skulle ønske jeg tok meg tid til å lære mer av henne. Ha en fortsatt flott søndag!

Magny sa...

så heldig du har vært... VAKKER pute, skjønnnt skilt,- liker så godt emaljerte saker!
ha en fin uke...

home 4us sa...

Nydelig pute! kjente meg igjen i beskrivelsen av bestemors nøyaktighet i håndarbeid. jeg hadde en mormor som var likedan.
Hun gjorde utrolig fint arbeid.
Fine minner:)

Hespe sa...

Så heldig du er som har fått arve slike flotte ting - for noen gode minner....

Bestemoren din var kjempeflink, og du har jo vært heldig å få arve henne også der....

Ønsker deg en flott kommende uke!

Klem Hildegunn:o)

Gunhild, NO sa...

Hallo! Utfordring til deg på sida mi, om du vil....

Anitas hus sa...

Å så heldig du er som har arvet så mye pene håndarbeider etter din bestemor. Ja, den gangen kunne de virkelig sy, ser ut som det er sydd på maskin.
Masse nydelig bilder!

...Så du er blitt litt solbrent du også, hehe. Ja ja, det er vel sånn det skal være på denne tiden;)
Ha en fin dag!
Klem:O)

Fru Fjeldhammer sa...

flotte ting bestemoren din har laget!!
Teppe ditt fra obs var jo utrolig fint.. lurer på om det blir en tur på obs på meg en dag nå!

ha en fin sommerdag, klem

♥ H@rmoni ♥ sa...

Så flott putetrekk! Veldig kjekt å få noe sånt.
:O)
Tøffe emaljeskilt som pynter fint opp.
:O) FIn uke til deg!

prinsessa1976 sa...

Men teppet fra obs gjør nytte det også ser jeg. Nydlelig teppe:O)

Elzie sa...

Så vacker pute! Och vilket arbete som är nerlagt på den.
Hoppas du har en bra dag.
KRam Elzie

Anonym sa...

The product, according to the brand, can be applied throughout the
day on dry hair if one's hair is medium to very coarse. Right away register your GHD curly hair straightener concerning the GHD webpage so that you just can enact the 2-year ensure as well as to look at to make certainyours is genuine. The professional hair merchandise of Loreal are effectively currently being sold all more than the world in about one hundred thirty different countries.

Feel free to surf to my website: hair products