lørdag 21. juni 2008

Hekleoppskrift!

Det er flere der ute i Bloglandia som har spurt om oppskriften på det rosa skjerfet jeg heklet. Oppskriften er laget av Jeannette Mariae med bloggen Gæstebud, og hun har vært så grei å gi meg tillatelse til å legge ut oppskriften her:

HÆKLET HALSKLUD A LA NOA NOA

For hækleforklaring se eventuelt hækleskole på: http://garnstudio.com/lang/dk/skole/hekle_index.php

Bomuldsgarn: 2 nøgler (løbelængde 170m)
Hæklenål: 2 til 2½

Halskluden består af følgende

Selve halskluden med tre lange haler i hver ende
Små haler i alt 30 stk.
Blomster i alt 6 stk.
Eventuelt små perler til blomstermidten

Du kan vælge at anvende halvstangmasker, stangmasker, dobbeltstangmasker alt efter garnets tykkelse. Det er også nemt at justere maskeantallet, hvis du ønsker halskluden smallere eller en anelse mere bred.

Halsklud:

Hækl 25 luftmasker + 2 til at vende med = 27 luftmasker
Fortsæt med at hækle 25 halvstangmasker frem og tilbage til selve halskluden måler i alt 1 meter.
Arbejdet fortsættes med halen.

Halen: Udgør tre lige lange haler. Bemærk forskelligt maskeantal:

Nu deles arbejdet på følgende måde:

Første hale: Hækl over 10 halvstangmasker. Der indtages 1 maske ad gangen jævnt fordelt over de næste 8 cm., til der er 4 masker tilbage. Luk af.

Fortsæt nu arbejdet over de resterende 15 halvstangmasker og hækl i alt 2 cm.

Del nu arbejdet igen til to haler.

Anden hale: Midterste hale hækles over 6 halvstangmasker. Der indtages 1 maske ad gangen jævnt fordelt over de næste 6 cm. til der er 4 masker tilbage. Luk af.

Tredje hale: Hækl over de resterende 9 halvstangmasker. Der indtages 1 maske ad gangen jævnt fordelt over de næste 6 cm., til der er 4 masker tilbage. Luk af.

Bemærk: Indtagningerne foretages i midten af arbejdet, således at halskludens lige linjer bevares i de yderste haler.

Vend halskluden og gentag proceduren med halerne i den anden ende. Du skal ”samle 25 masker” op fra bagsiden af arbejdet. Jeg synes, at dette bliver pænest og mest usynligt. Men prøv dig frem.

Små haler.
De små haler sys på halskludens haler. De hækles således:

Hækl 22 luftmasker + 2 til at vende med = 24 luftmasker.
Fortsæt med at hækle 1 række med 22 halvstangmasker.

I stedet for at vende arbejdet og hækle en række mere, hækler du nu rækken tilbage i luftmaskerne, som du slog op, hækl 21 halvstangmasker tilbage – afslut ved at hækle den 22énde maske som en fastmaske, således dannes der en lille spids og halen bliver rund i den anden ende.

Gentag til du i alt har 30 små haler.

Blomster:

Jeg har valgt denne blomst, da jeg synes den er nem at hækle. Men på nettet kan du givet finde mange andre blomster i helt andre variationer.

Hækl 5 luftmasker og sæt dem til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske.
1 omgang: Hækl 7 halvstangmasker i ringen og slut af med 1 fastmaske i første halvstangmaske.
2 omgang: *2 luftmasker
1 halvstangmaske i samme kædemaske fra før
1 stangmaske i samme maske
1 halvstangmaske i samme maske
1 fastmaske i næste maske*
Gentag fra * til * til du har i alt 7 blomsterblade.
Afslut

Hækl i alt 6 blomster.

Montering – se venligst billeder.

Der anvendes en blomst og 5 små haler til hver hale. Du kan eventuelt sætte en lille perle i midten af hver blomst. Det ser rigtigt fint ud.

Egentlig skulle det være to haler nederst på hver 'spiss', og tilsammen tre haler langs begge sidene av hver spiss. Jeg fikk imidlertid ikke lange nok spisser til dette, og satte på tre haler ytterst på spissene istedenfor.

Jeg har forøvrig heklet en miniutgave til minstemor slik at vi matcher:-) Garnet jeg har brukt er Lerke fra Dalegarn, en blanding av ull og bomull som bare er helt fantastisk myk og god å hekle med.

Håper flere enn jeg får glede av å hekle dette, og tusen takk Jeanette Mariae for at du ville dele oppskriften!

10 kommentarer:

Miss.T sa...

Så snilt å ville dele oppskriften. Har sett sjeftet ditt før å syns bare det var knallsøtt !!Denne skal jeg printe ut å gi til svigermor : ) jeg hekler desverre ikke selv..men skulle ønske jeg kunne.

Tusen takk for oppskrift.

Ha en god helg !

Huset på toppen sa...

Så nydelig rosa skjert du har laget,og så herlig bilde av småjenta di:-)
Hekler ikke selv, med dette vil jeg vise min søster,hun liker å både strikke og helkle. Takk for oppskriften!!

Ønsker deg en god helg og St.hans
klem

Kari sa...

Tusen takk for oppskriften! :)

Ann-Cathrin sa...

Så snilt å dele oppskriften! Den skal tas vare på, skjerfet ditt er jo så nydelig!

silje-sin sa...

Hei:) Godt å se at det er flere småbarnsmødre som surfer på nettet i sene nattetimer;) Mannen sover på sofaen ved siden av meg, og vi burde vel legt oss for lengst.. Men jeg er så glad i å være oppe om kveldene,det er jo da jeg kan kose meg med hva jeg vil:) Hekleoppskriften din fikk meg til å innse at jeg bør legge heklingen på hylla før jeg har begynt:) Det høres så vanskelig ut? Og jeg som ikke eier tålmodighet da:) Nydelig er skjerfet ihvertfall, både ditt og lillemors:) Ha en fortsatt god helg, kjære deg:) Klem fra silje.

chatrine sa...

Heihei!
Det er så søtt det skjerfert der!
Takk for oppskriften:) Må se om jeg ikke prøver meg på et sånt et når jeg er ferdig med en del av mine andre prosjekter her;)

Etter en uke med feriegjester, så blir det husvask på meg nå, for det samler seg jo en del her å der etter masse mennesker i huset.
Men etter det skal jeg nok sette meg ned å kose meg med litt håndarbeider:)

Ha en finfin søndagskveld!
Klem fra chatrine:)

Anonym sa...

Takk for du deler oppskriften med andre, skal prøve meg på ett slikt i ferien.HILSEN NUA-NUA

Hilde sa...

Takk igjen for oppskriften og for hyggelig melding på bloggen min! Jeg er veldig fornøyd med skjerfet, og skal til å hekle et til min lille 2 åring. Hun blir nok fin med det! Har dessuten kjøpt blått alpakka garn for å hekle et til til meg selv!!

Ha en fin kveld!
hilde

Myrsnipa sa...

Takk for oppskrift :)
Ha en god helg

Magny sa...

heisann...
tenke nå var det på tide å besøke deg,- en av dem bloggerne som fikk meg til åblogge...

så søtt skjerf! men dog vansleig å lage for en som meg...
søtt bilde av gulljenta,- ho er blitt stor...

kos deg videre i høsten,- så flott av deg å gi oppskriften videre til bloggerne...
klem, magny