søndag 6. juli 2008

DET fra Fretex...

...er et gammelt bord! Har lenge ønsket meg et plantebord til å ha ute. Ikke at jeg planter så fryktelig masse, men et plantebord kan jo også brukes til å sette litt pynt og blomster på, ikke sant Silje?:-)
.
Den grønne fargen er jo ikke en favoritt, men er litt usikker på om det skal males eller bare pusses. Dersom jeg bare pusser, bør jeg da olje eller noe siden det skal stå ute? Jeg liker den grå værbitte look'en, men jeg vil likevel behandle det så det ikke blir helt ødelagt.

Veldig fornøyd med funnet mitt, og synes absolutt det var verdt kr 395,- Har ikke pyntet så mye på det ennå, her planlegges det nemlig en dagstur til Ålborg på tirsdag, og håper kanskje jeg kan komme hjem med noe stæsj derfra!:-)

Oppe på bordet står det en tomatplante. Her kommer det masse små cherrytomater, som jeg håper er søte og gode. Storebror i huset var veldig glad i disse da han var ca to år. Vi hadde plukket av de modne tomatene og lagt i en stor bolle, og tror dere ikke han spiste alle sammen! Nå som han er fire, er det ikke så fullt så mange tomater som går ned, men han liker dem iallfall, i motsetning til poteter og gulrøtter, og brokkoli og.... Sukk...

Jeg har også plukket litt lavendel og hengt til tørk. Har tenkt å bruke den i lavendelposer o.l. og lurer da på om noen av dere vet om det bare bør være knoppene, eller om man kan bruke blomstene også. Jeg ser jo at i de posene med lavendel som jeg kjøper, er det bare knopper...

Ellers så har dette nydelige bordet vært prosjektet mitt i det siste. Har lenge vært kjempelei stuebordet vårt i en kirsebærlignende farge, og fant ut at det var på tide med forandring...

...så nå ble det hvitt. Planen var/er å skrive noe langs kantene, men vi får se. Av erfaring vet jeg at når bordet allerede er tatt opp i stua, så er det lett at det blir stående som det er. Fornøyd ble vi uansett, både jeg og mannen. Men jeg tror svigers ble lettere sjokkert da de så svigerdatteren stå og male på et etter deres mening helt fint og 'nytt' (5år gammelt) bord; -Hæh, maler du salongbordet?!? He he, her er ingenting hellig!:-)

Til slutt vil jeg si tusen takk til alle som legger igjen så koselige kommentarer og e-poster. I det siste er det flere 'anonyme' som har gitt seg til kjenne, og det synes jeg er kjempegøy. Det er jo hyggelig å få kommentarer/e-poster fra alle, men det er ekstra hyggelig når det dukker opp noen nye navn. Jeg var selv en 'snikleser';-) av blogger i lang tid uten å legge igjen kommentarer, men med egen blogg ser jeg nå hvor koselig det er at de som leser bloggen legger igjen noen ord av og til.

Ha en super søndag alle sammen! Klem B:-)

21 kommentarer:

ceciliegrut sa...

Det ble bare helt knallfint! Hvitt er så fint det <3

fru Pink sa...

Fretexfunnet var helt topp!! Hvis det skal stå under tak trenger du vel kanskje ikke gjøre noe med det, men skal det stå tilgjengelig for vært og vind er det kanskje lurt å sette det inn med noe? (hva vet jeg ikke..)
Så fint stuebordet ble også!

Tove sa...

Bordet var kjempeflott, og jeg likte godt grønnfargen også jeg. Og hva du skal gjøre med det? Jeg tenker som så at vil du ha et skikkelig shayy bord så ikke gjør noen ting... Ellers kan du jo selfølgelig slipe det, og da hadde jeg satt det inn med møbelvoks etterpå. Det er det jeg tenker man kunne gjort med det etter at det hadde stått ubehandlet ute et år også, vokset det når det var blitt shabby nok:)
Og barn og grønnsaker, sjelden lett....;)

Nydelig lavendelkvist:) Og stuebordet ble kjempeflott!! Og svigerforeldrene dine...jeg har helt makne på den fronten..

klem

krinkelkroken sa...

plantebordet var lekkert , synes det var fint som det er;)

Stor forandringpå salongbordet, lekkert synes jeg:)

Ha en deilig søndag!

lilleann sa...

Hei :) Heldig du som fant det flotte bordet på Fretex, ikke dårlig! Salongbordet deres ble kjempe fint i hvitt! Driver selv å får det meste i hvitt nå...litt maling eller spraylakkering og ting blir som nytt :))
Ha fortsatt en fin søndag!!!

Hilde sa...

Hei! Så koselig med plantebord! Og salongbordet ble jo kjempefint hvitt! Jeg ha rogså hatt et lite "bordprosjekt": funnet frem et gammelt bord fra loftet. Ble kjempefint i stuen. Skal prøve å få foreviget det og legge ut på bloggen.

Ha en fortsatt fin søndag.
Klem, Hild

mali-mo sa...

Kjempeflott plantepyntebord!! Skulle gjerne hatt et sånt et jeg også! Er sikkert lurt å behandle, siden det skal stå utendørs er vel beis/maling til utendørs bruk best.

Hvis det var mitt hadde jeg latt det stå ute en mnd eller to som det er nå, vaske det med kraftvask, pusset det lett og hatt på beis til utendørsbruk, helt hvit/lys og gjennomsiktig ;) Skal bli spennende å se hvordan det blir.

silje-sin sa...

Begge bordene var kjempeflotte! Jeg er så fornøyd med "blomsterbordet" mitt at:) Nå blir det enda mer værbitt, for regnet høljer ned på det:) Ang malingen av bordet ditt er reaksjonen fra svigers så typisk:) da svigerfar hjalp oss å flytte inn i huset tok han det som en selvfølge at jeg skulle male alle de gamle furumøblene!! nå er jo flere av de malt også da men...:) Ha en flott søndag! klem fra silje.

Miss.T sa...

Kjempekjekt plantebord du har funnet deg.. sikkert fint om du pusser det men har litt av grønnfargen igjen kanskje.. ovatrololje er bra for treverk å da slipper du den lakkerte looken. Tror ovatrolen beskytter bra mot vær og vind. Benene står jo tørt ser jeg viss så fukten trenger jo ikke opp i de ivertfall.

Stuebordet ble jo som nytt : ) hvitmaling gjør underverker !!

Go søndagskveld.

Miriam sa...

Fretexfunnet ditt var jo knall! Jeg synes fargen var stilig også jeg, litt annerledes, men det er jo smak og behag. Er så fint med sånne koselig plantebord med dill på.
Stuebordet ditt ble også fint med ny farge. Når det gjelder svigers har jeg lignende erfaringer selv ;) sånn er det vel bare... klems Miriam

Kerstin sa...

For et flott bord du fant på Fretex, det likte jeg veldig godt:=) salongbordet ble også veldig pent. Går i samme ta nke selv inkl kjøkken bordet. Det blir det blir en gang;=)

Ha en fin kveld eller natt kanksje nå.
Klem Kerstin

Anita sa...

Hei.
Jeg har sniklest bloggen din en tid. Syns du lager så mye fin, og har mange gode ideer. Er helt enig i at bordet ble veldi fint i hvit. Syns det andre bordet hadde en egen sjarm som grønnt (grønnt er skjønt:))

Ha en fin dag

Anita Kristin

Evami sa...

HEisann!

Så lekkert dte plantebordet ditt er:) Tror du vil lilke f argen når du blir vant til den jeg:) Er bare litt uvant,og når det blir stående ute får det et mer slitt utseende av vær og vind:)

Ble fint salongbordet ditt også:) Har et gammelt Ikea-bord vi...Kanskje det hade blitt seende bedre ut med et strøk maling... Nå er det voksduk på.

Så godt å høre at det ikke bare er oss som strever med å få i barnet vårt grønnsaker... Men han til oss er ikke noe glad i frukt heller.. Det er hmmmm og sukk det... Men det er blitt litt bedre etter at h an begynte i barnehagen da:)

Vi reiser til Danmark på fredag,og da skal vi være ei uke i nærheten av Ålborg.. Så har du noen shoppetips,legg dem igjen her da:) Vi skal til et sted som heter Hou,med hele familien min:) Dte blir koselig.. Gruer oss til kjøreturen til Larvik,men vi har kjøpt inn Dvd-spillere til barna så det går nok bra:) Blir litt Rory en racerbil,breannmann Sam osv da,men det er bedre enn hyling og grining... Det roer faktisk han på 8 mnd også:)

Ha en strålende mandag og riktig god tur til Ålbor:) Klem Eva

Lene sa...

Heisann! Jeg har alltid ønsket meg et slik klaff bord! Har enda ikke funnet et slikt bord til tross for ganske intensiv leting...
Ha en strålende dag og nyt det vakre bordet ditt!
klem,Lene.

Ann-Cathrin sa...

Hei:) Synes plantebordet var tøft som det var jeg! Salongbordet ble kjempefint!!!

liven sa...

Kjempefint bord fra Fretex!!
Liker så godt å kikke der og jammen er det mange bra ting å finne:O)

Stuebordet ditt ble veldig fint!!
Ha en fin uke:O)

chatrine sa...

Hærlig det grønne bordet ditt! Jeh troe det passer fint som grønt om det skal stå ute i hagen:)
Å stubordet, det ble jo knallfint!
Gøy med litt forandring:)

Her har jeg et par ørelappstoler til trekking, "litt" sånn små-rot på syrommet (som egentlig er kjøkkenet;) Symaskin og stoffer overalt;) Satser på å bli ferdig ganske snart;)

Ha en super dag!
Klem fra chatrine:)

Hulda sa...

Gratulerer med det nydelige gamle bordet fra Fretex! Jeg tror ikke jeg hadde hatt råd til å sette det ute, da måtte det iallefall stå under tak. Kjempefint, er det!!

Skjønner godt du var lei av det mørke salongbordet. Vårt står med hvit duk på seg hele tiden, så man kan si, jeg er ganske lei jeg også. ;)

tinemor sa...

Gratulere med bordet fra Fretex.
Og så flott stuebordet ble i hvitt!!!
Som et nytt møbel.
Ønsker deg en strålende uke!

Anitas hus sa...

Såååå nydelig bordet fra fretex var, ett sånt kunne jeg også tenkt meg.
Også ble jeg så glad når jeg så at du hadde malt salongbordet ditt, for jeg har helt maken som jeg hadde tenkt å male hvitt og nå vet jeg at det blir kjempe fint!
Ha en fortsatt fin uke!
Klem:O)

Nøster og Sting sa...

Jeg likte det grønne bordet. Hvis det skal stå ute, vil det jo bli tæret av vær og vind.
Det hvit stuebordet ble kjempefint. Hva slags maling brukte du? Halvblank, helblank???
Mvh Eva