søndag 23. november 2008

Pepperkakesøndag:-)

I dag hadde vi bakedag hjemme hos oss. Vi hadde invitert venner på pepperkakebaking, og var med smått og stort 16 stk! Det ble en smule trangt på kjøkkenet, men du, så koselig det var:-)
.
Tidligere (før kjærester/koner og barn kom inn i bildet:-) møttes alltid min mann og hans kameratgjeng 2. juledag til god mat og drikke. Etterhvert ødela familielivet disse festene;-), og tradisjonen forsvant... Men selv om disse festene var både beryktede og morsomme (sies det;-), så håper vi nå å ha fått en ny tradisjon.
.
Grøten stod og putret da gjestene kom, og gløggen kokte:-S Sånn går det når man bruker for lang tid på å hilse gjestene velkommen;-)
.
Og som den gode semi-husmora jeg er, ble pepperkakedeigen kjøpt på Rema. Må jo støtte opp om handelsstanden også, når de først har tatt seg bryet med å bestille deig til butikken;-) Planen var å lage og pynte pepperkakehus i tillegg til diverse figurer, og den ble forsåvidt fulgt også, men monteringen av husene må skje i morgen, når veggene osv. forhåpentligvis ikke er myke lenger...;-)
.
Neste år kjøper vi ferdighus-pakker og nøyer oss med å pynte dem:-)
.
Minstemor pyntet også en pepperkakemann helt alene:-) Jeg tok på melisen, men resten klarte hun selv, store jenta:-) Og det gjorde selvfølgelig ingenting at hun 'prøvesmakte' på pynten før den ble festet til pepperkaka, bare sjarmerende med halve seigmenner uten sukker;-)
Ellers fikk jeg tatt nye bilder i dag av tingene jeg nevnte i forrige innlegg. Men siden jeg hadde 'glemt' at vi skulle bake pepperkaker, blir det ikke noe innlegg på det før i morgen (forhåpentligvis;-)... Klem B:-)

10 kommentarer:

OdaAnna sa...

Så koselig da:) Hyggelig å samles sånn. Og så lurt å kjøpe ferdig deig, poenget er vel å samles...ikke slite seg ut på forhånd med forberedelser!! Ha en flott mandag! Nå kaller jobben her...jeg har tidligvakt i dag. Så nå skal jeg gå å vekke resten av familien, og det før seks. Alt for tidlig!!

Karen sa...

Vi bager også peberkager i stor stil hjemme hos os.
Det er (og har altid været) min mor der er "stor mester" i dekoration.
Måske jeg skulle vise dem vi har lavet på bloggen.
Måske i aften eller i morgen.

Knus og god uge
Karen

Høvebakken sa...

Detså kjempe koselig ut:)Ha en fin uke!

Sissy's Hus sa...

Så flink jente du har! :) Blir så rørt når disse små får til ting alene, da er det liksom litt mindre bruk for mamma... snufs..

Kjempe fin tradisjon da! Jeg har noe av det samme med min familie og venner..

Ha en fin dag.
Klem
C

Jill sa...

Ååå dette så kjempekoselig ut!!!
Smakte kakene godt???
jeg har oxo kjøpt noen pakker på Rema men ikke prøvd den enda.
Jeg har kjøpt pepperkakedeig på Ikea i mange år, men de siste årene har de gjort noe rart med den så jeg liker den ikke så godt lenger... :-(
Gleder meg til å se tingene du har igjen fra messen!
Jeg har oxo vært på messe i helgen, men slaget gikk litt trutt, helt feilt sted å være på messe, det kom nesten bare pensjonister.. :-)
Ha en fin uke!

Huset på toppen sa...

Det høres så koselig at store og så venner kan bake og pynte pepperkaker sammen:-) Det kan jo bli en kjekk tradisjon som kan gå på omgang hos hverandre:-)

Ha en fin mandag!
Klem

Den gode feen sa...

Så kjekt dette såg ut! Eg måtte innom butikken i dag morges (takk og lov for at butikken nærast skulen opnar kl 0700). Sønnen min ville nemleg ikkje ha nista eg hadde smurt han i dag... Men poenget: eg kjøpte med meg to pakkar pepperkakedeig for å ha bakedag ein ettermiddag denne veka. Ein juletradisjon hos oss er at eg ALDRI lagar pepperkakedeigen sjølv. Sånn eit arbeid til inga nytte, den er jo supergod den dei selg på butikken :) Kjempeskjønn lita snuppe som pyntar så fint :) Skikkeleg koseleg og inspirerandes innlegg dette :) Ha ein finfin mandag!

fru Pink sa...

Så koselig det så ut! Nå fikk jeg sikkelig julestemning:) Er det virkelig noen som lager pepperkakedeigen selv lenger altså, hihi? Jeg har tre bokser fra Ikea trygt plassert i skapet som tas frem i desember. To til en ordentlig pepperkakebakedag, og en til Lillepink som hun kan ta frem etter skolen flere dager og lage det hun orker. Blir jo som plastelina, oghun koser seg fært med det:)
Nydelig lite gull som pynter da:)

Rikke sa...

Så koselig! ...og veldig lite prevantivt :D

Magny sa...

herlig... klart ho må få djekke kvaliteten...

takk for koselig hilsen hos meg,-
-og fant ut det er en god stund siden eg har vært på besøk her...
GRATULRER med bloggbutikk!! sånn skal det være!!
må titte i den etterpå...
klem og fiin uke til deg og dine¨~~¨¨¨¨¨
fltt at DU OGSÅ er semi-husmor...
klem igjen...