mandag 13. april 2009

Påske!

I min barndom tilbrakte jeg alltid påsken sammen med broren min og tre søskenbarn på hytta til bestemor (bestemor var selvfølgelig også med:-)
Vi gledet oss like mye til påskedagene hvert år (kanskje gjorde mamma og pappa det samme, flere barnefrie dager, juhuu!!;-), og hvert år var det diskusjon om hvem som skulle ligge på hemsen. Oss to jentene, eller de tre guttene?
.
Det ble som jeg kan huske, til at vi sov der annethvert år. Hytta var også av den gode, gamle sorten, uten innlagt vann eller strøm. Men batterier i radioen var det, og hver kveld benket vi oss foran den for å høre på påskekrimmen. Husker spesielt godt at Hunden fra Baskerville var en høydare.
Men før radioteateret begynte, hadde vi vært hos 'naboen' og sett påskekrimmen på tv - og skremt vannet av hverandre på vei tilbake til hytta, finnes jo ikke gatelys på landet, og det var ikke alltid like festlig etter å ha sett Malstrøm:-S
.

Men vi storkoste oss, grillet pølser og epler, gikk på ski, spiste pizza som bestemor hadde laget og stekt i vedfyrt ovn, og drakk sjokolademelk (helt til broren min kastet opp en kveld, og bestemor var overbevist om at det var pga. sjokomelken - da var det slutt på det 'godet', ikke sant, Rita?;-) Påskemysteriet på melkekartongen var (og er) også et must i påsken, og i det hele kan jeg nesten ikke få nok av mysterier på denne tiden av året!:-)

Nå fortoner påsken seg litt annerledes, men jeg koser meg fortsatt:-) Vi prøver å få med oss et par dager på hytta til svigers, og da får vi nok av både mat og drikke (og sjokomelk hvis vi vil;-), og langfredag samles 'halve svigers-slekta' til påskeeggkoking. I år var vi ca. 80 stk - veldig koselig:-)
.
Vi er også så heldige at våre to håpefulle tar med seg små og store kunstverk hjem fra barnehagen til påske:-) Vi får stadig mer påskepynt, men det trengs også;-)
.
Dette kule egghodet kom bl.a. minstemor hjem med, stolteste jenta i gata, og ville bare såvidt sette det fra seg!!:-)
.
Og begge har de hjulpet til med å hente inn bjørkegreiner og pynte dem med miniegg:-)
I sofaen i bakgrunnen ser dere forresten Fredrik, kyllingen som storebror vant i Dyreparken i fjor sommer, passet godt inn nå i den gule høytiden;-)
.
I morgen (eller i dag, ser jeg;-) er det siste helligdag for denne gang, sukk, kunne hatt så mange fler... Vi avslutter ferien med tur på sirkus, og jeg kan ikke huske sist jeg var der.

Kos dere den siste påskedagen!! (Og takk for anorakktips, jakker er nå bestilt;-)

Klem B:-)

12 kommentarer:

Lindas Hus.. sa...

Hei!Gode påskeminner,herlig.
Flott med slektsamling,husker du fortalte om eggekoking i fjord,må ha gjordt inntrykk....
Ha det fint på sirkus.Linda :))

Raquel sa...

I like the children's decorations for Easter. They are the most precious ones!
I wish you and your family a happy Easter!

Many regards, Raquel

Jannicke sa...

Så koselige bilder,
og koselig mimring fra din barndom...
Jeg har også minner fra hytteturer med besteforeldre - uten strøm, men masse tid og kos...

Kos deg på sirkus!! Jeg har ikke vært på flere år! Litt fordi sist jeg var ble jeg tatt frem av klovnene (IKKE gøy - jeg hadde rokkering på rumpen.. resten har jeg fortrengt, haha) og litt fordi jeg syntes synd på dyrene ;(..

Nyt siste påskedag!

Klem fra J.

Anonym sa...

Joda, påskefeiring med bestemor på hytta var så sikkert som at det er jul bare en gang i året. Og at for mye av det gode (les kakao) kan lukte surt er også sikkert! Flott side Borghild! Artig å følge med på hva dere bedriver tida med. Ongene har blitt så store og flinke også ser jeg. Snakkes.
Påskehilsen fra et søskenbarn på landet.

Anette sa...

Herlige barndomsminner du skriver om!! Malstrøm ja...gjorde meg og søsteren min livredde, den var da utrolig skummel?? Vi snakker om den hver påske,,,ingen påskekrim kommer opp mot den:-)

Tove sa...

For et koslig påskeinnlegg:) Har ikke så mange spesielle påsketradisjoner, men såå deilig det er med ekstra fridager man kan kose seg med familien på:)

Kos deg denne siste feriedagen!

klem

Solstad sa...

Så koselige påskeminner :)
Høres ut som dere har hatt en deilig påske i år også. Nyt den siste påskedagen og kos dere på sirkus!

Anka sa...

Herlige påsske minner du kommer til å leve på for alltid! Hytte, påskekrim og masse godis ink sjokkismelk, hehe. Nyyyt den siste dagen.

Hulda sa...

Har lest alt du har skrevet, Borghild. Ordentlig koselig å lese om din barndoms påskefeiring. :) Ser ut som dere har hatt det koselig også denne påsken.:)

stjerneglass sa...

Deilige barndomspåskeminner. :)

Sissy's Hus sa...

Hihi.. Påskeminnene lever ser jeg.. Har vel liknende minner selv..
Hytta i Hommelvik på 40 kvm. Uten vann, måtte tine opp dynene etter vi måtte kave oss gjennom meter med snø flere 100 m! :) Måtte grave frem hytta.. Haha.. Ikke alltid like gøy etter 7 timer i bil! Men GUD de minnene lever.. Og det var gøy!
To familier på 5 og farmor og farfar.. Trangt og kjempe gøy! :)

God kveld videre.. Hihi..
Klem fra
Christina

Stine ♥ sa...

Gode påskeminner fra barndommen!
Og ja, påskekrim hører med. Jeg husker feriene søstera mi og jeg var på hytta til mormor. Ofte gikk mormor og la seg tidlig, og vi satt livredde i stua og så på krim...