torsdag 15. oktober 2009

Køben-favoritter!

Jeg lovte jo tidligere å legge ut noen av mine favorittbutikker i København, og her kommer de altså. Jeg har jo selvfølgelig ikke vært innom en brøkdel av alle interiørbutikkene i Køben, men et sted må man jo begynne:)
Første butikk ut er i Larsbjørnsstræde 22.

Der bugner det av plastmatter, voksduker, puter, pledd og andre gøye ting. Det var blant annet her storebror kjøpte den kule roboten sin:)

Ikke langt fra Nø ligger Notre Dame i Nørregade 7.
Denne butikken seilte nok opp som min favoritt, og der har de alt innen 'kjøkkenting'. Varene står linet opp i hyllene, og det er veldig oversiktlig, og det var her jeg kjøpte bollen og kjøkkenhåndklærne fra et litt tidligere innlegg.
.
I løpet av handledagen kan man også stikke innom en dansk loppis...
...og kjøpe en gås/and fra Sebra til en femmer:)

Eller man kan fortsette ned til Pamfilius i Valkendorfsgade 19.


Denne butikken 'oppdaget' jeg for fire år siden, da vi var i København på sommerferie. På forhånd hadde jeg surfet nettet for å finne Green Gate-forhandlere, og denne butikken kom altså opp. Den gangen hadde de slett ikke mye fra GG, og iallfall ikke det sengeteppet jeg hadde tenkt å kjøpe. Som dere ser, så har de ganske mye fra GG nå - iallfall kopper!;)
De har også klær, stoffer, interiør generelt og litt fra både Sebra og Maileg.

I Klosterstæde 12 ligger en koselig butikk som heter Fannymia+


Der selger de barnetøy, stoffdyr og heklede tepper i en skjønn forening:) Man kan også designe klærne selv (dvs. velge stoff og modell), og få det sydd i butikken. I hyllene finner man en blanding av hjemmelaget og ferdigprodusert, og alt passer kjempefint sammen. Tror faktisk denne 'sydamen' har vært noen turer på Stoff og Stil også;)

Til sist, og minst av dem alle er Flittiglise som ligger i Skindergade, må det bli.

Jeg har ikke den eksakte adressen, men fra Strøget gikk jeg gjennom Jorcks Passage, og da ligger Flittiglise rett til høyre (maks 10 meter). En knøttliten butikk med masse fint blant annet fra Aspegren. Vurderte å kjøpe et sengeteppe til minstemor her (hva er det med meg og sengetepper i Danmark?;), men klarer ikke helt å bestemme meg...
.
Nå har jeg jo ikke tatt med butikker som Grønlykke, Stilleben eller Liebe, for de føler jeg er blitt nevnt så ofte, slik at de fleste vet om dem allerede. De er også vel verdt et besøk altså!!!:)
.
Vel, dett var dett! Neste gang planlegger jeg en time eller to (eller fler) langs Gammel Kongevej. Fikk et tips av en kjempeskjønn dansk dame vi kjenner her i Kristiansand om både interiør- og barnebutikker der, og vi fikk en liten forsmak da vi kjørte gjennom gata sist gang:)
.
Goood kveld til alle sammen! Klem B:)

13 kommentarer:

Lindas hus sa...

Nå fikk jeg plustelig lyst til å reise til køben...Tusen takk for tipsene! Ha en kjempe fin helg! Linda

Maria sa...

jeg reiser til København imorgen så dette var supre tips! :)


Hilsen en fersk blogger som har fulgt bloggen din lenge :)

idyll sa...

Oi, så spennende tips!! Det så virkelig kjekt ut, fikk lyst å reise på juleshopping:)

Charlotte sa...

Jeg synes det er så hyggeligt at læse, du er glad for København og de indkøbsmuligheder der er. :-)
Notre Dame er en super FLOT butik, der kommer jeg også nogen gange. Det er ikke så ofte jeg er i København, på trods af jeg kun bor 40 km væk. Men de har mange flotte butikker.
Jeg ønsker dig en super flot fredag.
Hilsener fra Charlotte i DK.
www.herhosmig.blogspot.com

FlorasFrue sa...

Takk for gode tips!! Gleder meg til en helg i Køben om ikke så lenge :) Jeg har notert ned alle butikkene og gatenavnene, så nå er jeg klar!!
God helg!
Kjersti

Beppe sa...

Åh, som man lengter til Køben, når du legger inn sånne bilder ;) Lurer på om jeg må ønske meg en weekend dit, til jul iår!!! Takk for gode tips til noen smykker av butikker :) God helg. Klem Beppe

OdaAnna sa...

Så flott at du lager et sånt innlegg! Kjempenyttig! Da er det bare til å booke tur da;) Ha en fin helg!

Sylvia sa...

heisann
Nå har jeg tittet litt i bloggen din, og du har virkelig en koselig blogg. Og som meg, er du også glad i Danmark!!!! Hvorfor finnes ikke slike koselige butikker her hjemme? Noen er det, men ikke fullt så billig.........
Pst: drar til køben etter nyttår, igjen.

Nina og cocobongoo sa...

Tusen takk for gode tips:)
Tror nok jeg må bestille en tur til Køben snart;)
Ha en fin fin søndag!
smil og klem
Nina

Grip dagen sa...

Å som du frister...
Jeg skal ikke til køben før i mars. Gjett om jeg gleder meg.

Jeg har ei venninne som er fra København. Tenkte å be henne å skrive ned noen adresser til butikker som jeg MÅ innom. Ho handler mye stoff og blonder der nede, de har et enormt utvalg til rimelige priser.

Og så er det språket deres da. Jeg synes det er så artig å høre på! Jeg blir i godt humør av alle de rare uttrykkene de har.
Men det er ikke lett å herme!

Ha ei flott uke, Borghild!
Klem Marit

Anita sa...

Så masse fine butikker da, må printe denne før neste DK tur :o) Ha en flott ny uke!

Christina Skarø sa...

Jeg har selv boet i KBH og alle de butikker, jeg savner.. Du fik lige rippet op i lidt dér.. tak :-)

Kiggede lige forbi din fine blog.. Vh Christina

erry sa...

Många bra tips till nästa Köbenhavns-resa. Takk!!