onsdag 25. november 2009

Hjertebankbutikk!!!

Nå kommer jeg ikke på i farten om det er Kardemomme eller Kaspara som har kommet opp med termen hjertebankstoff, men jeg har iallfall aldri hatt vanskeligheter med å forstå meningen;)
Og mens begge disse jentene finner det ene fine hjertebankstoffet etter det andre, så er jeg superheldig om jeg finner et i skuddåret på loppisene/bruktbutikkene her på Sørlandet.

Meeeen, så var jeg jo i København igjen i helga, og etter å ha lest et innlegg på en blogg (jeg husker ikke hvilken, men dersom du kjenner seg igjen, så blir jeg veldig glad om du gir deg til kjenne, for du hadde flere inspirerende tips), så bestemte jeg meg for å ta turen innom en butikk på Nørrebro som heter Husflid.

Og om noen sa hjertebankstoff, så er dette Hjertebankbutikken med stor H!!
Den bugnet av flotte retrostoffer i de herligste farger, av knapper og bånd, og av puter, klær og tepper sydd av alle disse flotte stoffene! Og selv om det ikke akkurat var loppispriser, så kunne jeg svidd av halve lønninga hadde det ikke vært for at de selvfølgelig ikke tok kort. Det hadde jeg jo egentlig forutsett, sånn er det jo i Danmark av en eller annen merkelig grunn, men for å gjøre en lang historie kort, så hadde jeg dratt med meg ungene opp til denne butikken tidligere på morgenen for å finne den stengt (lapp på døra om at de åpnet kl 1300 den dagen, mot vanligvis kl 1100, og da var klokka 1116). Så vi tuslet 'hjemover' igjen (da hadde jeg allerede fått hjertebank av det lille jeg så i vinduet), men så måtte jeg selvfølgelig svippe innom Stof 2000 (sorry Karen;) som lå på hjemveien. Der forsvant jo noen kontanter, mens resten ble skrapt sammen fra lommebok og lommer på vei ut til Kastrup noen timer senere, slik at jeg kunne bli den heldige eier av disse stoffene:


Det rosa stoffet i midten så jeg i en hylle i vinduet på morgenen, og jeg bad til høyere makter om at det fortsatt måtte ligge der da vi kom tilbake, og det gjorde det!:)





De fire stoffene på det siste bildet, er stoffene jeg kjøpte på Stof 2000.



Og dette er altså Hjertebankbutikken!

I stengt utgave, og bildet er funnet på nett, for selv om jeg hadde kameraet i veska, så måtte jeg ile tilbake til de som ventet i bilen slik at vi kunne rekke flyet hjem (ikke at jeg akkurat hadde blitt lei meg om vi måtte ha vært der noen dager ekstra;)
Adressen er Blågårdsgade 4, og nettsiden finner dere her. Selve nettsiden er ingenting å skryte av, men tro meg når jeg sier at butikken er et absolutt must for alle retrostoff-fans!;) Og eieren av butikken virket supersøt, og holdt ut med alle mine utbrudd underveis;) Og arbeidsområdet hennes bak disken var bare et mekka av farger og stoffer, sukk...
Dessuten virker Nørrebro som en super bydel med tanke på gjenbruksbutikker og sjarmerende kaféer (det har jo også min niese som bor her, bekreftet;), sjekk ut Aftenpostens tips her, dessuten er det nok et bilde av Husflid under Nørrebro i bilder.

(Så nå ser dere, mamma og pappa, søskenbarn, naboer og kollegaer, hvilke gamle dynetrekk/duker/gardiner dere må redde fra søppeldunkene;)

Ha en super uke, snart er det helg, og advent!!:) Klem B:)

14 kommentarer:

Heidi sa...

Søte stoff!♥ Jeg har det med å finne masse papir som jeg så veldig skulle ønske var stoff. Akkurat som jeg maaange ganger har tenkt at stoff skulle vært som en pepperkakedeig som kunne eltes sammen etter man har klippet, sånn at man kunne brukt hver eneste lille lapp:) Gleder meg til å se hva du skal lage med alt det nye, flotte du har kjøpt!Klem Heidi

Heidi sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Hyttehuset sa...

Hei på deg
Eg trur kanskje det er meg... he he. Eg skreiv i oktober om Husflidbutikken i Nørrebro. Innlegget og dei andre eg skreiv om København finn du hos meg om du trykkar på etiketten "reise".
Og ja, ikkje sant det var eit mekka. Eg kunne også ha svidd av store summar, og syntes vel eg gjorde det når eg handla for 1200 dkr i sengetøy. Men har eg angra? Nei. Her finnst det nemleg ikkje dynetrekkbiten å oppdrive, og når ein då blir tilboden vara på eit sølvfat, må ein jo trø til.
Kjekt at du ikkje følte deg "lurt" av tipset då. Og heldige du som får reise til Køben oftare enn meg. Eg kunne vel ha budd der, trur eg.
Ha fine dagar!

Barbros lille atelier sa...

Fantastiske stoffer! Blir nesten litt misunnelig...Skjønner godt at du fikk hjertebank av dette her. Kjenner den følelsen:-) Gleder meg til å se hva du tryller fram av dette her.

Klem Barbro

Karen sa...

Uh ha da...der havde jeg også fået hjertebanken. Jeg skal til Mølmø 4. dec. måske jeg skulle slå et smut forbi? og Stof 2000, de skal jo også have kunder :)
Tak for tippet.
Jeg har flere lign. stoffer på vej.
et godtnok i brune farver. Totalt 70'er.
Elsker stilen...hjertet HAMRER ligefrem.

Karen

tempo.dk sa...

Tak for de spændende tips. Der må jeg også på besøg næste gang jeg er i Kbh. Jeg har lige fundet din blog - hvor er den bare fin og inspirerende. Ha en fin dag. Hilsen en dansk blogger i Norge.

Minmill sa...

Gratulerer så mye med hjertebankstoff-fangsten. Det var herlig å se på og jeg fikk jammen med hjertebank. Jeg er nokså sikker på at det er Kaspara som har oppfunnet begrepet om hjertebankstoff. Mulig jeg tar feil, men jeg er jo en ekte fan av begge to, både Kardemomme og Kaspara og støvsuger leser bloggene deres. ...din også.. He he. Jeg likte nok best det stoffet med lilla og turkis. Men alle var herlige, Borghild. Gleder meg til å se hva du tryller fram på symaskinen framover.

Jeg har en nabo som skal til København nå til helgen, og jeg har stappet henne full av informasjon om hvor hun skal gå og skal opp til henne i kveld med et gatekart vi har liggende hjemme.

Ha en fin dag:))

Briggs lekehus sa...

WOW! Ja, det var hjertebankstoffer!!

Janne sa...

Giiiiiisssp....er det virkelig mulig??? Så utroooolig heldig du var, stoffene var bare ultrafine!!! Gleder meg til å se hva du lager:)

erry sa...

WOW! Tygerna var ju alldeles alldeles underbara!! Måste åka till Köpenhamn snart och besöka Husflid! :)

Ha en fin helg!

Sylvia sa...

Altså.......stoffene lignet på tapetet jeg hdde på veggen på rommet mitt på 70-tallet. Store lilla blomster. Så morro å se nesten makent igjen........

Anonym sa...

Ja, formentlig sa det er

Anonym sa...

Les hele bloggen, ganske bra

shinedesign sa...

For en nydelig blogg!!! Følger deg jeg :-)