søndag 3. januar 2010

Fotoshoot og overlock

Det har blitt dårlig med håndarbeid i jula. Det burde jo vært den rette tiden for akkurat den fritidssysselen, men så har dagene bestått av middagsselskaper, kaffeselskaper, lego-bygging (store Star Wars-romskip er ikke bygd på en time eller to, skal jeg si dere;), lek, filmer, og nevnte jeg selskaper??;) Alt har vært kjempekoselig, men i går kikket jeg gjennom noen poser med halvferdig håndarbeid for å finne noe å gjøre, og valget falt på et nesten ferdig sjal til minstemor. Så i går strikket jeg de siste radene, og i dag heklet jeg en picot-kant rundt. Mulig det blir noen heklede blomster også.
Og minstemor stilte villig til fotoshoot:)











Sjalet er strikket i Duo silke/merino, og er helt utrolig mykt. Så mykt at minstemor ville gå med det inne (helt til det ble for varmt:)
Godt å ha fått laget noe hun vil gå med iallfall. For i julen har vi måttet lokke med både sjokolade og klistremerker for å få henne til å kle seg i selskapstøy. Åh, så festlig det er å ha en sta 2 1/2-åring! Mange sier at det er jo bra at hun er litt bestemt, spesielt når hun er jente... Joda, snakk for dere selv!

Til slutt har jeg bare lyst til å spørre om det er noen som har tips angående overlock-maskiner? Jeg har veldig lyst til å kjøpe meg en, og kommer til å bruke den hovedsaklig til å sy barnetøy. Jeg har ingen som helst erfaring med slike maskiner, og vet ikke helt hva jeg bør se etter. De eneste kravene jeg har, er at den må ha friarm, og at kniven kan kobles ut, dessuten har jeg ikke lyst til å gi så altfor mange tusen for den. Jeg har sett en rimelig Singer-maskin, men så har den ikke fått så mange gode omtaler, og jeg gidder ikke ha en maskin det bare blir problemer med heller. Så om noen av dere har noen tips, så mottas alle med takk:)

Ha en fortsatt god helg!! Klem B:)

42 kommentarer:

Blickwinkel sa...

sweet little Lady :o)
klem
Esther

Anitas hus sa...

Så nydelig lille tulla var da. Og sjalet var jo bare lekkert.
Overlock maskiner har jeg ikke greie på så der kan jeg nok ikke hjelpe deg.
Ønsker deg og dine ett riktig godt nytt år!
Klem, Anita:O)

Pillepalle sa...

Så søtt det ble! Og for en skjønne jente du har :))
Hilsen fra Pillepalle

Barbros lille atelier sa...

Så nydelig sjal du har strikket, og så flotte bilder du har tatt av vesla!

Jeg har en Singer overlock og er sånn middels fornøyd med den. Kjøpte den på nett, og det angrer jeg på. Hadde ingen erfaring med overlock, og hadde ønsket jeg hadde kjøpt den i butikk og fått en ordentlig demonstrasjon av den. Har brukt unødig lang tid på å lese side opp og side ned for å finne ut av ting.

Kjenner flere flinke sydamer som bruker Husqvarna sine overlocker (er det Huskylock de heter?) og som er veldig fornøyd med disse. De syr pent og er greie å træ. Det er også viktig når du kjøper overlock, for de er fryktelig kjedelige å skifte trå på...

Håper dette var til litt hjelp:-)

Klem

igi sa...

Nydelig jente og nydelig sjal!

Klem Igi

Vibeke sa...

Så utrolig fint sjal på en utrolig søt jente. Flotte bilder!

MiaNostalgia sa...

Så flott sjal, og så nydelig datter du har!
Kan dessverre ikke hjelpe angående symaskin for jeg har ingen erfaring med dem, og eier ingen selv. Lykke til med jakten opå den perfekte symaskin uansett :-)

Villmarkstausa sa...

Så fint sjal. Takk for inspirasjon;-)
Godt nyttår!

Kamille sa...

Nydelig sjal du har strikka til minstemor :):)

Villmarkstausa sa...

Hei
Stae unger vet jeg allt om, har hatt 4. Jeg løste problemet med å legge frem to alternativer. Da kunne de velge uten å bli frustrerte.I fred og ro uten innblanding. Slipper mas og mye uro. Dette handler jo egentlig om selvbestemmelse og løsriving. Viktig med egne valg. Flott datter;-)

SavanneTreet sa...

Så nydelig sjal og nydelig jente!!
Kan desverre forsvinnende lite om symaskiner..
Titt innom for trekning av votter på våres blogg =) Godt nytt år!!
Klem M

Pia sa...

Nydelig jente, og flotte bilder! Likte de forskjellige vinklingene på bildene dine!
Har nok dessverre null peiling på symaskiner, men Barbro har jo peil - hør på henne!
Gleder meg til å se hva du skal sy!

Zia Meadows sa...

What a cute scarf, and model!

Randi sa...

Lekkert sjal og utrolig søt jente! Jeg har planer om å strikke et sånn til min jente på
2 1/2 (som også er VELDIG sta for tiden). Kanskje jeg skal vurdere Duo garn ja...det var ikke dumt. Holder det med ett nøste eller?

Flott blgg du har, er stadig
innom :-)

Randi

Nooria sa...

Så nydelig jente du har... og nydelig sjal!

Jeg har to anbefalinger å komme med når det gjelder overlock. Jeg har kjøpt meg en Babylock og den er jeg utrolig fornøyd med. Den treer seg selv og syr godt. Har ikke hatt noe trøbbel med den. Den andre anbefalingen er å sjekke ut www.sysiden.no. Jeg har kjøpt to maskiner derfra og er veldig fornøyd med service og pris. De pleier å kjøre en del kampanjer med gunstige priser.

Sylvia sa...

Hei og godt nyttår til deg.
Så fint du har pyntet til jul, og jammen var det mange store pakker under treet deres i fjor. Der må det ha vært mange snille barn, hi hi
Det tørklet var nydelig, og det var hun som hadde det på også. Er det ikke koselig når ungene vil bruke det vi lager?

Heidi sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Heidi sa...

Nydelig sjal! Og for å ikke snakke om lillemor, helskjønn er hun!♥ Og det er jo som å lese om min egen 2 1/2 åring, hun er akkurat så bestemt. Og vi får nettopp sånne kommentarer og sukker akkurat som du;) Men det blir vel bedre.... eller? Hihi, men de er herlige også da. Gir tar mye (energi og tålamod), men så gir de jo også helt enormt!!! *må opp og nusse litt på jenten min* Klem Heidi

victoria sa...

Flott sjal og en vakker liten frøken♥
vet alt om bestemte frøkner, har selv en på 2 som kan være sta som et beist, men ho er jo også verdens herligste...♥
klem victoria

Janne sa...

Sjalet var utrolig søtt, og veldig kledelig til den lille, stae 2-åringen din;) Nydelige begge to!
Klem

IfraLahell sa...

Lite hjelp fra meg på syfronten, desverre ;) Men nydelig skjerf til lille jenta di. Var nydelig farge. Alltid morsomt å lage noe som blir satt pris på også! Håper du finner deg en bra maskin!!

Klem

HønePøne sa...

Så skjønn Pie! Sjalet var knallsøtt!
Jeg er ingen symaskinekspert. Jeg har en Bernina, men innebygd overlock. Skifter fot, og stiller inn maskina, og så er den der. Men i følge noen litt proffere venninner finnes det maskiner som er betydelig bedre på denne fronten. Se gjerne innom bloggen "Hemsydd" som du finner link til på siden min. Hun er god på søm og maskiner, og har linker til masse syblogger.
Klem

Anonym sa...

Hei

Koselig blogg du har, med gode ideer, som det nydelige sjalet!

Har en Pfaff coverstyle maskin, tres med opptil 5 tråder, 19 ulike sømmer, kan koble ut kniven. Lett å tre når du har lest bruksanvisningen grundig, men går det for lang tid mellom hver gang den brukes må bruksanvisningen studeres igjen og det tar tid, hvis ikke alle trådene er tredd helt nøyaktig blir det bare kluss med sømmen. Babylock er nok enklest å tre, men dyrest i innkjøp. Kjøper du hos en større forhandler får du ofte mulighet for kurs/opplæring, vil iallefall anbefale en norks butikk/leverandør.
Men synes det er få som kan disse maskinene godt. Er veldig bra til lange rette sømmer, men synes den er vanskelig å bruke på små plagg og åpninger. Mange nye vanlige symaksiner har jo også gode overlock sømmer bortsett fra at de ikke kutter.

mvh I

Lene sa...

Det sjalet var bare helt nydelig! Jeg kunne virkelig tenkt meg å strikket et slikt til lille Alma. Du husker vel ikke hva fargene på garnet het? Det var en nydelig kombinasjon som jeg gjerne vil kopiere ♥

Lene.

Familien vår sa...

Flott sjal <3 Kunne tenkt meg et selv også ;)
Men lillejemta mi på 2 hadde nok også likt det ja! (Eventuelt bestemt seg for ikke å like det... hehe -virker som de fleste små-jenter er stae her inne ja!) Kan jeg spørre hvor mange masker du lå opp og felte av?

Anka sa...

Herlig sjal! Fikk litt vintage følse av det:-) Det kunne jo ikke kledd noen andre bedre enn denne skjønne jenta;) Kos dere videre.

Smilerynker.dk sa...

Hvor er det fint! Og dejlig lille pige;o)

Black Feathers sa...

Svinger innom med armene fulle av gode ønsker for det nye året ;)

Kan desverre ikke gi deg noen maskin tips da min slitne symaskin nå runder 19 år.... Still going strong ;)

Håper du får deg en bra maskin.

Ha en flott dag ;)

lovecountrychabbychicstyle sa...

nydelige bilder!!

klem Lillan

Anonym sa...

Har du oppskriften på sjalet? Pinnestørrelse og garnmengde?

Anette Willemine sa...

Der ga du meg en super idé til minstedamen. Skal straks løpe til garnbutikken og kjøpe Duo.

Ønsker deg en deilig helg!

Klem fra
Anette Willemine

SavanneTreet sa...

Hei igjen!! Tusen takk for at du vil være med på våres giveaway!! Hilsen M =)

Den gode feen sa...

Hei og tusen takk for superkos kommentar.
Vett du, eg har ikkje dårlig samvittighet over å levere ungane nokre timar frå meg kvar dag. Når helga er over kjenner eg at eg saknar dei når det er så stille i huset, og gledar meg masse til dei er heime igjen. Men like fullt leverer eg Alma kvar dag, og Samson må jo på skulen. Dei har godt av å vere med andre ungar og rutinane dei er van med. Blir glade barn av det. Og godt for mammo å få litt åleinetid. Så nyt dagen din til fulle - den går jo hoppandes fort uansett.

Håpar du gjer eit kjempefunn i dag. Eg har jo funne ein del i det siste, men mye vil ha mer. Trur nesten eg drømte om sengetøy i herlige fargar i natt, he he.

Nyt dagan og kos deg maks.
Stor klem frå Linda

Den gode feen sa...

Gløymte jo heilt å skrive om at sjalet er nydeleg, og jenta di er utruleg søt :) Ein klem te

Anonym sa...

Hei! jeg er ingen blogger, men er VELDIG ofte innom å titter på blandt annet din bloggside.
Masse fint og mange gode ideer snapper jeg opp. Denne gangen falt jeg pladask for det sjalet til frka.
Er jeg frekk om jeg spør etter oppskrift,fargenr på garn og mengde, og evnt pinnestørrelse?

Hvis dette lar seg gjøre blir jeg umåtelig glad; Tusen takk for hjelpen!

MVH Stina Lillejord: Stinalille@yahoo.no

sol sa...

Nydelig sjal på ei søt lita jente. Kan nok kjenne igjen staheten - Lille Ville er ikke alltid medgjørligheten selv, hun heller.

Lena sa...

Søtt og delikat sjal på ei nydelig jente:o) Er ofte innom bloggen din, mye fint her! Ha en fortsatt fin uke:-)

stjerneglass sa...

Nydelig modell og nydelig skjerf!

tempo.dk sa...

Det er en super-flot og meget inspirerende blog, du har. Der ligger noget til dig inde på min blog. Hilsen Bente

Briggs lekehus sa...

Så søt jente! og flott sjal.Jeg har fått min snart-2-åring til åg med sjal, men ikke klemme eller strikk.sukk..hun ser ut som en villkatt på håret. Passer hennes gemytt mao;-)

Anne Mette Lie sa...

Så flott blogg du har! Du er jo bare sååå flink til å sy og strikke! Imponerende! - og modellen din er veldig, veldig skjønn! Ha en strålende uke! Klem!

G-Anette sa...

Utrolig flott blogg du har! Har vært innom ofte de siste par årene :) Er nylig startet med blogging selv, håper du tar en titt innom meg.

Er det ok om jeg linker til deg?

Nydelig sjal du har strikket, og tusen takk for oppskriften!

G-Anette