torsdag 18. november 2010

Tips anyone?

Her jobbes det om dagene og om kveldene går symaskina varm!
Og ukene fram mot jul virker plutselig så veldig korte...
Det er stooor fare for at huset ikke blir vasket ordentlig til denne jula (heller), men jul blir det likevel;)


Noe som gjør tida fram mot jul ekstra kort, er at vi kommer til å tilbringe et par uker i Egypt:)
Kan ikke akkurat si at vi ikke gleder oss, for nå er det to år siden sist vi reiste til sydens land... (Og fjorårets førjulsferie til Lalandia Billund med snø og 13 minusgrader er ikke helt det samme;)

Men vi har aldri vært i Egypt før,
så da lurer jeg på om det er noen som har noen tips?
Do's or dont's?
Vi reiser til Hurghada (som forøvrig er kåret til verdens styggeste ferieby - det fant vi selvfølgelig ut etter at vi hadde bestilt turen;)

Men altså; er det noe vi bør gjøre, handle, huske???
(Antibac og myggspray er noe som allerede er notert;)
Alle tips mottas med takk:)

Fin torsdag! Klem B:)

13 kommentarer:

RomantiskRetro sa...

Takk for hyggelig kommentar i bloggen min. Det varmet!

Jeg har ikke vært i Egypt, og kan bare si GOD tur!

Og så må jeg også si at jeg er så imponert over hva du har laget. Nydelie bilder og herlige ting.
Vakkert, vakkert!!

Sissel sa...

Heisann:)

Jeg fikk shigella etter en tur til Hurgada! Det er noe forferdelige greier med oppkast og diare som gjorde at jeg var sykemeldt i 4 uker! Det jeg anbefaler er å ta en drikkevaksine før dere drar som skal forebygge mage(u)greier, hør med fastlegen eller les om den her: http://www.dinside.no/104550/magesjau! Den koster visst 190 kr. Last også opp med idoform og imodium! Og vær nøye med håndhygienen! Jeg tror jeg ble smittet på en båttur, for det var den eneste gangen jeg spiste utenfor hotellet.
Hvis dere bor på all-inclusive, så er jo måltidene gratis, men det forventes driks overalt. Det er alltid noen som bærer koffertene dine, ordner istand solseng osv. og da forventer de at de får noen småpenger! Problemet er bare at man sjelden har så mye småpenger på seg i og med at man ellers ikke bruker penger på hotellet! Derfor; skaff dere småpenger så fort som mulig!
Og gutta må ha med bukse, det er nemlig ikke lov å spise middag i shorts. Mannen min hadde ikke med seg bukse til Egypt, det er jo 30 grader der og han er rimelig varmblodig, så vi måtte ut og kjøpe bukse første kvelden! Det var litt styrete...
Men ellers er det jo knallfine hoteller, store rom og flotte bassengområder og sånn sett får man mye for pengene. Og at sola skinner er jo ikke galt det heller. Nei, det er ikke et pent feriested, men trenger man det når målet er å sole seg og bade?
Turer tilbys, blant annet til Luxor hvis jeg husker riktig, men vi var ikke noen av de (untatt den berømte båtturen...som egentlig var ganske så fin!)
Håper dere får en fin tur:)

Saga sa...

Har ikke vært der jeg, men vil ønske dere en god tur! :-)
Hilsen Saga.

Carro/mysigtdesign sa...

Har inga tips, men hoppas att ni får en härlig utlandsvistelse...

en støvel og en sko sa...

Deilig med sol og varme... Til Egypt har jeg ikke vært, men det skal jo være fantstisk der på denne tiden av året. Og så slipper dere jetlag, og det er positivt når man har små barn.
Ønsker dere en riktig god tur. Nyt tiden sammen!
Klem, Sølvi

SiriR sa...

Har heller ikke vært der, men vil ønske dere en god tur!

Så deilig det høres ut:)

Anonym sa...

Hei:)Nydelig blogg du har!

Jeg og min familie har vært i Hurghada..i jula 2007.Ikke for å skremme deg men dit skal vi ALLDRI mer. Vi alle ble syke(diare) bortsett fra poden som holdt seg til kun pannekaker hele uka. Vi var på ett sånn all inclusive hotell, det var utrolig flott og stort:) men maten smakte akkurat det samme hver eneste dag uansett om det så annerledes ut. Merkelig!
vi var inne i Hurghada-by en dag.. og det var en opplevelse for seg selv. Det var veldig møkkete der.. og jeg anbefaler IKKE å spise på en av deres resturanter der..( Flere av betjeningen på hotellet sa også at det kunne være skummelt for mgaen vår pga annerledese bakterier) menneskene der er veldig vennlige;) Mennene synes det er STOR stas med barn, så poden fikk eks-antall kyss og klemmer!! Stranden og selve hotellet vårt var SUPERT alltså:)

Men det kan jo hende at ting har forandret seg i Hurghada også:) KRYSSER fingrene for det.

Ønsker dere en god tur og husk kulltabletter- sjekk ut den vaksinen og ha rikelig med imodium med dere i tilfelle.

krysser fingrene og håper dere får en fin tur uten sykdom!!

Hanne

Tuppelure sa...

Jeg har aldri vært i Hurghada men hadd en plan om å dra dit for å dykke en gang, men så ble det avlyst pga at jeg var gravid og i laber form. Det er visst et dykkemekka. Men nå er jo ikke det akkurat en familieaktivitet da...hehe!

Håper iallefall at dere får en fin tur:O)

Vibeke sa...

Goood tur, Borghild!
Hurghada er ikke spesielt pent, men Egypt er et fantastisk land! Spis idoform, så forebygger du mye magetrøbbel og vask selvfølgelig hendene. Antibac er et must. Hvis jeg skal anbefale en utflukt må det være en tur på Nilen i Felukka. En fantastisk opplevelse - vi overnattet to netter på båt under åpen himmel. Ville vel ikke gjort det med barna, men du kan ta dagsturer og få sett noen av templene langs elvebredden. Sørg for at dere får snorklet litt - korallene er helt fantastiske. God førjulstid i varmere strøk!

Vibeke sa...

Ps. Sørg for å ha mannen din ved din side når dere går i handlestrøkene. Hvis du vil ha fred fra selgerene surrer du et skaut rundt hodet, så slipper du tilrop. Går du barhodet får du masse oppmerksomhet, mannen din blir tilbudt noen kameler for å "selge" deg og komplementene hagler...det er jo litt morsomt for en stund, men man kan jo bli lei det også... ;0)

Datt sa...

Oooo, alle de nydelige fargene og mønstrene, noen blir nok lykkelige til jul! :)
Egypt... Sukk... Deilig... Vil snorkle...

house of hopen sa...

Mine foreldre, mine brødre og min nevø dro til Hurgada i dag! Lillebror og foreldrene mine har vært der før, og gledet seg til sol og varme. De har også vært i Sharm el Sheik, der er det visst penere enn i Hurgada. Men, Hurgada har fantastiske strender og det samme vakre blå, krystallklare vannet med et myldrende liv av fargerike fisk og fantastiske koraller. Skal si i fra om jeg får sms underveis i uka!
Jeg har vært i Sharm el Sheik 2 ganger og aldri vært i nærheten av å føle meg dårlig. Første gangen hadde jeg med meg Lasse på 11 uker. Han var ikke engang vaksinert, gikk så bra så. Jeg hadde fått klarsignal fra helsestasjonen da, så jeg følte meg ikke uansvarlig eller gærn!
Håndhygene er alfa og omega. Ha i tillegg med våtservietter så du kan tørke litt der hvor barna skal spise. De legger jo lett fra seg maten på bordet i steden for tallerkenen osv...

Riktig god tur og kos dere masse!

Klem fra Solveig:)

Anonym sa...

Les hele bloggen, ganske bra